Învățare sau luare la cunoștință?

Am parcurs o curba de invatare accelerata

Chiar dacă învățarea online înseamnă reducerea unor costuri de logistică și eliminarea unor timpi morți pentru deplasarea în diverse locuri și chiar dacă temele abordate în workshop-urile organizate în ultima perioadă au fost, în marea lor majoritate, foarte bine adaptate nevoilor emoționale și mentale ale oamenilor, învățarea a devenit mult mai statică.

Din asta, se nasc două probleme. Familiaritatea mediului de lucru îți induce un soi de relaxare. Te păcălești, spunându-ți că poți face două lucruri deodată, pentru că sistemul tău mental de alertă se relaxează în privința mediului în care te afli. Apare iluzia multitasking-ului: în timp ce în Teams sau în Zoom se derulează un workshop ori o discuție la care ai putea fi atent, te gândești că ai putea răspunde și la vreo 3-4 email-uri, în paralel. Ceea ce este, desigur, înșelător. Se reduce și capacitatea de învățare, dar și investiția de timp și de bani făcută.

Cea de-a doua provocare generată de către statica lucrului în online ține de energia propriului organism. Aceasta scade corespunzător și îți afectează sănătatea într-un fel subtil pe care nu îl percepi imediat. Ce efect are asta asupra învățării? În condițiile în care ești conectat ore în șir pentru diverse ședințe sau întâlniri cu miza rezultatelor și presiunea diferitelor grupuri de lucru, învățarea rămâne un episod mult mai relaxat. Efectul static al procesului disipează atenția și reduce conectarea mentală cu subiectul și cu facilitatorul. Deci, scade eficiența învățării.

Provocarea interacțiunii

În foarte multe situații, lucrăm online fără cameră, deci fără a ne putea vedea și a ne surprinde reciproc reacțiile, interesul, gradul de conectare și prezența. Ca facilitator, te simți vorbind ca la televizor. Ai nevoie de multă măiestrie și maturitate a procesului de facilitare ca să-l poți menține pe participant cât mai activ și să poți oferi un cocktail de interacțiuni menite să facă workshop-ul tău plăcut. Este nevoie de un întreg re-design de proces, de utilizare a mai multor instrumente de interacțiune și colectare a informațiilor, de provocare a gândirii reflexive și critice.

  • 7
  •  
  •  
  •  
  •