În anul următor ne așteaptă cărți ce ating cele mai diverse subiecte de afaceri, de la eradicarea sărăciei și până la contactul vizual. Însă când vine vorba de cele mai anticipate cărți de afaceri, Win or Die: Secretele Leadership-ului de la Game of Thrones este în toate topurile și se va lansa în luna martie. Mai jos sunt însă alte 10 titluri care intrigă. Acestea includ lansări noi de la celebrități din lumea afacerilor precum Clayton Christensen, Simon Sinek și Marcus Buckingham – și unul de la producătorul câștigător al Oscarului, Brian Grazer, care dorește să te privească adânc în ochi.
1.
Paradoxul prosperităţii:
Modul în care inovarea poate ridica națiunile din sărăcie, de Clayton M.
Christensen, Efosa Ojomo și Karen Dillon.
Sărăcia
este, fără îndoială, cea mai dificilă problemă a omenirii. Christensen,
profesor la Harvard și inițiator al conceptului de inovație perturbatoare,
susține aici un nou focus: nu pe eliminarea sărăciei, ci pe crearea
prosperității durabile. El solicită antreprenorilor să urmărească puterea
transformatoare a „inovațiilor care creează piețe” care generează
locuri de muncă, profituri (care pot fi reinvestite în infrastructură și
servicii publice) și schimbări culturale, adesea prin democratizarea accesului
consumatorilor. Astfel de
inovații, în masă, creează fundația multor economii bogate, spune Christensen. Ele pot
ridica și mai sus, inclusiv națiunile în curs de dezvoltare.
2.
Minți posibile:
25 de moduri de a privi AI, de John Brockman (editor)
La cel mai
înalt nivel, dezbaterea despre inteligența artificială ajunge adesea la
scenarii utopice sau distopice. Vor face mașinile ca ființele umane să fie cele mai
bune versiuni ale lor sau le vor face să pară învechite? Ar trebui
să avem încredere în ceva mai inteligent decât noi? Care este
rolul omenirii într-o lume condusă de algoritmi? Brockman, fondatorul salonului online Edge.org, roagă
25 de creiere luminate – de la fizicianul câștigător al Premiului Nobel, Frank Wilczek
până la extraordinarul specialist în robotică Rodney Brooks – să se pronunțe în
legătură cu acest viitor extraordinar dar și înspăimântător.
3.
De
ce atât de mulți bărbați incompetenți devin lideri? (Și cum să rezolvi asta),
de Tomas Chamorro-Premuzic
Cercetările
arată că în general femeile sunt mai performante decât bărbații în calitate de
lideri. Așadar, cum
de nu sunt mai multe în astfel de poziţii? Unul dintre motive este asocierea noastră a conducerii
cu anumite calități nedorite, tradițional masculine, cum ar fi concentrarea pe
sine și excesul de încredere, care într-un fel se traduc prin putere și carismă. Organizațiile
greșesc atunci când se concentrează pe scăderea standardelor pentru a promova
mai multe femei, susține Chamorro-Premuzic, profesor de psihologie în afaceri. În schimb,
acestea ar trebui să se concentreze pe creșterea standardelor pentru bărbați.
4.
Zucked: Trezirea la Catastrofa Facebook, de Roger McNamee
McNamee, un
investitor timpuriu în Facebook și un mentor al lui Mark Zuckerberg, a urmărit
cu groază dezvăluirile dure despre modul în care Rusia și alte puteri manipulau
rețeaua socială pentru a provoca vătămări majore la nivelul societăţii. Dezamăgirea
a urmat după ce liderii companiei au început moderarea problemei. Dezarmat în
încercarea de a convinge conducerea Facebook să formuleze un răspuns
semnificativ, McNamee a devenit un critic vocal al modelului de afaceri, al
culturii, al tehnologiei și al atitudinilor care au creat criza. Zucked este
o relatare furioasă și tristă, dar și o meditație cu privire la ceea ce e necesar
pentru a proteja democrația.
5. Loonshots: Cum să hrănești ideile nebunești care câștigă războaie, vindecă boli și transformă industrii, de Safi Bahal
Progresele mari necesită două lucruri. În primul rând, o idee atât de îndrăzneață încât este respinsă pe scară largă. În al doilea rând, de un grup mare de oameni capabili să transforme această idee de la imposibil la inevitabil. Succesul călătoriei depinde de „tranzițiile fazelor”: principiul științific potrivit căruia mici modificări ale structurii – comparabile cu schimbările de temperatură care determină înghețarea sau starea lichidă a apei – fac ca oamenii să fie mai mult sau mai puțin deschisi gândirii perturbatoare. Bahcall, un fizician și antreprenor, explică modul de optimizare a organizațiilor, astfel încât să nu-i ucidă pe perturbatorii pozitivi.
Citește și Adevărul dureros despre munca de acasă