”Percepţia mediului de afaceri arată în general un optimism moderat privind evoluţia economică din 2021. Revenirea va fi asimetrică. Pe lista sectoarelor care vor înregistra un avans semnificativ se află, în principal, cele care au performat şi în condiţiile lockdown-ului generat de pandemie, de la comerţul online la serviciile de curierat, construcţii, bricolaj şi electro-retail. Alături de acestea ne aşteptăm să vedem şi segmentul HORECA odată cu progresul campaniei de vaccinare şi ridicarea restricţiilor sanitare existente. Pe lista sectoarelor care vor înregistra o revenire ceva mai temperată se află business-urile din sectorul industrial, agricol (grav afectat de secetă în 2020), sectorul de evenimente, turismul şi transporturile, unde vor exista în continuare probleme, iar dinamica din aceste sectoare va fi influenţată de evoluţia comenzilor, de accesul la finanţare, de gestionarea a blocajului financiar etc.”, a declarat Cosmin Bucur, managing director în cadrul companiei.
Potrivit rezultatelor barometrului, în condiţiile optimismului moderat privind perspectivele economiei, cele mai multe companii (61%) se aşteaptă ca abia în 2022 să atingă nivelul cifrei de afaceri din 2019. 15% estimează că vor recupera în 2021 cifra de afaceri din 2020, în timp ce 23% estimează că afacerile, în 2021, vor urma un trend stabil, nefiind influenţaţi de efectele pandemiei (în general companii care au avut de câştigat de pe urma pandemiei).
Întrebate când anticipează că se va finaliza campania naţională de vaccinare a 70% din populaţia Romaniei, 57% din companii au indicat trimestrul III 2021, iar 34% din companii au indicat trimestrul IV al anului viitor.
”Economia românească a trecut prin această criză ceva mai bine decât alte ţări. După un prim trimestru cu o rezilienţă surprinzătoare de +0,3% faţă de trimestrul 4 2019, a urmat scăderea abruptă de 12,3% din trimestrul 2 faţă de trimestrul 1, iar în trimestrul 3 s-a inregistrat o revenire de +5,6% faţă de trimestrul 2. Acest trend urmează, destul de probabil, să fie confirmat şi de datele din trimestrul 4. Aşa se explică şi faptul că, întrebaţi cum le-au fost influenţate afacerile in perioada de pandemie, 41% dintre companii au indicat o scădere a cifrei de afaceri cu 10-25%. Numai 16% au indicat o scădere mai mare de acest procent şi, foarte interesant, puţin peste 20% au indicat o creştere a business-ului cu până în 25%. Acest lucru demonstrează că managerii români au învăţat lecţia crizei precedente şi s-au adaptat destul de rapid la noua realitate economică, reuşind, în mare parte, să preîntâmpine o scădere economică puternică”, a declarat Claudiu Ghebaru, senior corporate dealer în cadrul companiei.
Potrivit rezultatelor barometrului, 53% dintre firmele chestionate au declarat că aveau o strategie de gestionare a evenimentelor externe (economice, sanitare etc.)
Citește și: 2021, aventuri în incertitudine sau transformare pragmatică?
Pandemia a afectat, în primul rând, vânzările firmelor din România, situaţie menţionată de 64% dintre cei intervievaţi.
Creşterea costurilor cu aprovionarea şi logistica (48%), creşterea duratei medii de încasare a facturilor (43%), problemele de eficienţă operaţională – munca de acasă, modul de interacţiune cu clienţii – (37%), managementul resurselor umane (pierdere de resurse umane, dificultăţi în atragerea de personal) – 33% şi întreruperea totală a activităţii din cauza stării de urgenţă/lockdown (31%) s-au aflat printre principalele consecinţe ale coronacrizei economice.
Sursa foto: Unsplash