Date comparative 2017-2019 în noua ediție a studiului Valoria privind evoluția afacerilor

Date comparative 2017-2019 in noua editie a studiului Valoria privind evolutia afacerilor

Top 5 provocări și oportunități 

Cele mai importante provocări pentru companii la începutul anului 2019 sunt: atragerea și retenția forței de muncă (72% în 2019, față de 59% în 2018), modificările fiscale frecvente (56% în 2019, față de 62% în 2018), creșterea concurenței (47% în 2019, față de 18% în 2018), creșterea costurilor (32% în 2019, față de 21% în 2018) și instabilitatea mediului economic și social (24% în 2019, față de 19% în 2018).

Cele mai importante oportunități ale anului 2019 pentru companiile românești sunt: creșterea economică (52% în 2019 față de 72% în 2018), creșterea consumului (60% în acest an față de 69% anul trecut), creșterea exporturilor și deschiderea altor piețe (50% față de 52%), digitalizarea și oportunitățile din online  (57% față de 41%) și accesarea fondurilor europene și a finanțărilor pentru IMM-uri (42% față de 36%). 

„Cercetarea Evoluția afacerilor în 2019 este modalitatea prin care mediul de business din România își face auzită opinia. Decidenții își estimează performanța companiei în funcție de percepția riscurilor, contextul economic, obiectivele propuse și influențele emoționale și cognitive. Riscul de țară, riscul de industrie și riscul de companie ghidează luarea deciziilor cu privire la investiții, politica de personal, nivelul salariilor. Această cercetare surprinde dinamica percepției decidenților în 2019 cu privire la acești indicatori. Contextul măsurilor fiscale și legislative din ultimii 3 ani pare să fi afectat percepția riscului la nivelul decidenților și a condus la deprecierea sentimentului de business. Exacerbarea consumului stimulează decizii de valorificarea momentului, dar amintește și de perioada premergătoare crizei inducând comportamente decizionale precaute. Pe acest fond rezultatele cercetării arată adâncirea neîncrederii în favorabilitatea evoluțiilor economice în 2019 față de 2018”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria.

Despre studiu

Studiul Valoria privind percepţia managerilor asupra evoluției mediului de afaceri românesc la începutul anului 2010 are la bază un chestionar care analizează percepţiile a 575 executivi de top provenind din companii cu activitate în diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat în perioada 5 februarie – 15 martie 2019. 5% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane euro, 7% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane euro, 20% cu cifra de afaceri între 10-50 milioane euro, 35% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane euro și 33% sub 1 milion de euro cifră de afaceri. 54% dintre respondenți au funcția de CEO / Președinte / Director General. Acest studiu a fost realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro.