Respectul reciproc – principiu sau aparență?

Merita sa aratam respect si celorlalti parteneri de afacere

Pe de altă parte, îmi aduc aminte din perioada când lucram în resurse umane de o situație în care am organizat un teambuilding cu o companie de training, care a inclus în pachet și cazarea într-o locație de la munte. Surpriza a fost să constatăm că, deși teambuilding-ul a fost organizat într-un loc unde mai fusesem și cu alte ocazii (când s-a negociat direct cu hotelul), serviciile au fost mult mai proaste. Când am întrebat căror motive li se datorează diferența, am aflat că negocierile între compania de training și hotel s-au făcut pe costuri minime în ceea ce privește cazarea, masa și celelalte servicii livrate de hotel. Astfel spus, compania de training a negociat prețuri minime la cazare pentru ca să obțină maximum de profit din acel eveniment.

Situațiile descrise mai sus m-au făcut să mă întreb dacă principiile enunțate aproape de fiecare dată când este vorba despre colaborarea între două entități (oameni sau companii), de genul win-win, respect reciproc etc. nu sunt cumva (pentru unii) cuvinte goale.

Merită să arătăm respect și celorlalți parteneri de afacere – furnizori, asociați etc.- sau mai bine să ne concentrăm eforturile doar pe clienți și, dacă se poate, și de aici să scoatem maximum de profit, cu orice ocazie?

Trăim oare într-o „soţietate fără prinţipuri… Nu mai e moral, nu mai sunt prinţipuri, nu mai e nimic: enteresul şi iar enteresul…” (cum zicea jupân Trahanache) sau este vorba despre presiunea sarcinilor și a obiectivelor de la locul de muncă, coroborată cu lipsa de timp, din ce în ce mai acută?

Indiferent de răspunsul la aceste întrebari, poate că nu este inutil să luăm în considerare și înțelepciunea populară: „Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face!”.

Și să ne întrebăm dacă acel respect reciproc și win-win situation, despre care se vorbește destul de des, nu ar putea constitui, într-adevăr, baza unor relații solide și de durată care să ajute pe fiecare individ sau organizație să-și atingă obiectivele, fără să-i afecteze pe ceilalți. Și aceasta se poate aplica atât în relația cu clienții, cât și în cea cu subalternii, colegii și ceilalți parteneri de afaceri.

Stă în puterea fiecăruia dintre noi să răspundem la această întrebare.

Petrică Bordei, Trainer Interact

Petrica Bordei s-a alăturat echipei Interact Business and Communication în octombrie 2017. Anii petrecuți în multinaționale din România – în departamentele de vânzări și resurse umane – precum și interacțiunile cu partenerii și colegii din alte țări l-au ajutat să-și formeze o perspectivă relevantă a ceea ce înseamnă climatul de afaceri și organizațional actual, caracterizat de schimbare continuă și multe provocări. Dorința lui este ca, din poziția de trainer, să împărtășească experiențe și bune practici cu alți profesioniști din țară, în beneficiul fiecăruia și al celui comun, organizațional.

(Foto: gwaar, www.flick.com)