Să desființăm (sau nu) câteva mituri!

Deoarece în jurul coachingului s-a creat o adevărată mitologie, mi-am propus să le prezint potențialilor clienți și colegilor mei coach-i, în egală măsură, viziunea mea asupra câtorva mituri legate de subiect.

  1. Coaching înseamnă să dai sfaturi

O posibilă promisiune de valoare a coachingului este să îi ajute pe oameni să își deblocheze anumite zone, folosind resursele acestora.

Să ne gândim la următoarea situație: te duci acasă, povestești prietenului / soțului (soției) o situație de la birou. Acesta / aceasta îți spune ce ar trebui să faci, ce și cum să spui. Care este reacția ta? Te enervezi! Nu ai povestit ca să îți spună ce să faci, ai vrut doar să te asculte cineva, să te descarci și parcă nimeni nu te înțelege.

Nu acceptăm cu ușurință sfaturile, fie că vin de la persoana iubită, de la părinți, de la prieteni, fie de la coach sau de la oricine altcineva.

Sarcina unui coach nu este să îți dea sfaturi, ci să te ajute să descoperi tu însuți soluțiile, răspunsurile la întrebări, să vezi dincolo de ceea ce este evident, să îți dea perspective, uneori, să te ajute să vezi în oglindă niște aspecte pe care le ignori altfel. Un coach îți poate da perspective, te însoțește în procesul de a deveni un om mai bun, un lider mai bun, de a reuși să te simți bine cu tine și cu lumea.

  1. Un coach este valoros dacă are același background sau experiență de business ca și coachee-ul

Un coach nu „trebuie” să aibă aceeași experiență de business sau același background. Ba chiar, aș zice că diferențele de background și de experiență pot ajuta la repoziționarea coachee-ului.

Pe de altă parte, nu cred că dacă tu, coach,  nu ai experiență, dacă tu însuți nu ai condus oameni, nu ai trecut prin situații de muncă, de viață, poți conduce bine discutia. Ar fi de ca și cum ai fi călăuză pentru cineva pe un drum pe care nu îl cunoști decât din cărți. Drumurile pe care merge o călăuză nu sunt niciodată line, sunt presărate cu capcane, situații neașteptate, nu știi niciodată de unde „sare iepurele” sau când vine furtuna. Călăuza trebuie să fie mereu pregătită, să știe cum să reacționeze, cum să îi ghideze pe ceilalți. La fel, în coaching, este necesar să știi cum să conduci discuțiile, cum să scoți la suprafață punctele vulnerabile și să le înfrunți, să le gestionezi, împreună cu clientul tău.