Șansa corporațiilor: schimbarea modelelor de gândire

Drept urmare, ceea ce și-a propus Christophe să realizeze cu participanții, în cadrul workshopului, a fost:

  • să explice modelele mentale colective și individuale;
  • să provoace aceste modele, într-un mod constructiv, și să genereze noi modele;
  • să ajute managerii să identifice și să provoace modele mentale actuale.

Pentru că da, organizațiile trebuie să se transforme, dacă vor să supraviețuiască, iar ca să se poată schimba trebuie să-și transforme, în primul rând, tiparul de gândire. Și orice transformare a modelelor presupune înainte de toate, identificarea lor.

Drept urmare, managerii au nevoie de o nouă competență: aceea de a descoperi, construi și testa noi modele mentale.

Iată câteva exemple cu care își susține Christophe teoria:

  • managerii sunt obișnuiți ca, în fața unei decizii majore, să ia în considerare, în primul rând, riscurile: ce poate pierde compania, cum va fi afectată negativ afacerea, în caz de eșec; gândind astfel, nu fac decât să rateze oportunități, să piardă din vedere aspecte care le-ar putea aduce profit;
  • teama de greșeli îi face pe conducătorii de companii să refuze alternative incomode, inovatoare, ignorând faptul că experiența, de orice natură ar fi ea, înseamnă învățare;
  • iar experiența, la rândul ei, alimentează intuiția, cea pe baza căreia se iau cele mai bune decizii; „Nu, nu datele, cifrele, statisticile ne duc spre hotărâri înțelepte, ci intuiția! Toate deciziile sunt, de fapt, intuitive”, spune Christophe;
  • companiile uriașe, cu structuri ierarhice piramidale, bazate pe taylorism, se mișcă greu, se adaptează cu dificultate la realitatea de zi cu zi, spre deosebire de cele mai mici, dinamice și mobile (vezi Orange din Franța, a cărei cotă de piață este amenințată de către Free Mobile, o companie fondată de doar șapte ani, care câștigă rapid teren. Free Mobile a ajuns deja pe locul trei în topul operatorilor francezi datorită politicii sale low-cost și vitezei de conectare);
  • șefilor de companii nu trebuie să le fie frică să stea la masă cu cei de la concurență, să le explice strategia lor, pentru că toți au o strategie, poate chiar aceeași, însă diferențierea pe piață o face implementarea, aplicarea strategiei pe terenul de luptă; vorbind cu cei pe care vor să-i depășească, află și înțeleg mai multe decât ar câștiga păstrând secrete.

Poate despre multe dintre aceste idei ați mai auzit sau chiar le puneți în practică, dar cea care m-a surprins cel mai tare și care, probabil, vă va mira și pe voi este următoarea: dacă vor creativitate de la oamenii lor, managerii nu ar trebui să le dea buget; când avem la dispoziție resurse, suntem tentați să le folosim și să mai cerem; de multe ori, ceea ce cheltuim cu resursele nu se acoperă cu ceea ce producem din ele; de aceea, sugestia lui Gillet este să forțăm gândirea creatoare, inventivitatea tăind bugetul. Cum vi se pare?

Christophe Gillet are 18 ani de experiență în Hi-tech Sales Marketing & Innovation. Este un agent al schimbării, pentru că are experiență în teme care pot ajuta managerii să își transforme organizațiile: Leadership of Change, Innovation, Virtual Organisations. A fost directorul de Business Innovation pentru Sony Europe, a lucrat în Europa și Africa, a studiat în New-York și Tokio. În prezent, lucrează pentru CEDEP (European Center for Executive Development) de pe lângă Insead și Pentacle, două dintre companiile europene cele mai inovatoare în procesul de învățare destinat managerilor de vârf din marile companii.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •