Valul mexican numit „alinierea la obiectivele companiei”

Alinierea la obiectivele companiei este un proces

Un alt exemplu, frecvent în companii, este legat de obiectivele de reducere a costurilor. Încă nu am întâlnit companie care să nu aibă astfel de obiective. Dar, uneori, reducerea de costuri devine un obiectiv apăsător la care oamenii aderă din ce în ce mai greu deoarece nu mai au resursele minimale să îndeplinească obiectivele aducătoare de resurse și venituri în companie. Depinde de perspectivă. Dacă dezvolți o cultură în care preocuparea pentru reducerea costurilor este un mod de viață și de lucru, în care fiecare își asumă responsabilitatea de a cheltui minimal pentru a reuși o operațiune, în care noțiunea de risipă este combătută, fiecare reducere de costuri va fi percepută ca o provocare și va fi abordată cu curiozitate. Nu este doar treaba managerului să aprobe și să taie cheltuieli, ci a fiecăruia să evite orice fel de cheltuială nechibzuită. Însă această cultură se creează dificil și necesită rigoare, perseverență și explicarea atentă a avantajelor, transformarea beneficiilor companiei în beneficii personale pentru a alimenta motivația fiecăruia. Pe cât de dificilă pare, pe atât de puternică este această aliniere culturală la un obiectiv de reducere a costurilor. Cercetările arată că aceasta devine posibilă atunci când oamenii văd beneficiul de a rezista ca echipă, comunitate. Adică, atunci când oamenii au perspectiva de ansamblu. Din nou, comportamente manageriale care lipsesc multora: explicarea consecințelor, vizualizarea impactului, antrenarea oamenilor în a gândi astfel.

Ceea ce va favoriza alinierea oamenilor la obiectivele companiei este generarea unei legături directe și vizibile între comportamente și rezultate, prin feedback constructiv, instantaneu, și feedback-ul care întărește comportamentele pozitive, nu feedback-ul critic. Se mai recomandă atenția managerului la mecanismele de feedback existente, întâlnirile unu la unu, coachingul pentru performanță. Vestea proastă este că managerii au tendința să considere că asta le mănâncă mult timp și energie, iar ei au de făcut lucruri. Vestea și mai proastă este că, fără acest tip de comportamente manageriale care să alinieze cultura companiei la toate elementele de structură – strategie și bugete – efortul este și va fi și mai mare. Dar există și o veste bună: dacă managerii învestesc în propriile comportamente și înțeleg că obiectivele companiei chiar sunt obiectivele lor, alinierea culturală se face, se consolidează și rezultatele rămân stabile, generează o reputație și o încredere care fac să se rostogolească cercul virtuos al succesului, “valul mexican”.

(Foto: Rodrigo Soldon Souza, www.flickr.com)

Autor Manager Express: Madi RădulescuMadi Rădulescu, MBA, PCC, Managing Partner MMM Consulting

Cu peste 20 de ani de experiență în training și consultanță, în proiecte derulate în 11 piețe, la nivelul cel mai înalt în organizație (top și middle management), Madi Rădulescu este Managing Partner al MMM Consulting. Este Master Trainer pentru Modelul de încredere Persona Global. Are mai multe roluri profesionale ca de exemplu Consultant de HR, trainer în management strategic, managementul performanței și managementul schimbării, facilitator de workshopuri și Executive și Team Coach.