Desfăşurată online, pe 28 şi 29 octombrie a.c., a XVI-a ediţie a Conferinţei Naţionale HR Club, ReShape Conference, a fost urmărită de aproape 250 de manageri şi practicieni de Resurse Umane. Deşi aflaţi în colţuri diferite ale lumii – din România până în Norvegia şi din SUA până în Singapore –, speakerii au avut mesaje complementare, pledând pentru crearea unui sentiment de siguranţă în rândul angajaţilor, pentru necesitatea de a colabora şi de a utiliza inteligenţa colectivă, pentru umanizarea şi “agilizarea” proceselor şi procedurilor din companii, dar şi pentru acceptarea şi adoptarea instrumentelor viitorului (AI, machine learning etc.).
În panelul de deschidere din 28 octombrie, prof. univ. dr. Mircea Miclea de la Universitatea Babeş-Bolyai ne-a explicat că sentimentul omniprezent de nesiguranţă afectează direct comportamentul angajaţilor şi, implicit, performanţele lor profesionale. De exemplu, aceştia devin tot mai puţin dispuşi să înveţe, tind să se replieze pe poziţiile anterioare sau să îşi apere agresiv punctele de vedere proprii. Companiile care vor reuşi să gestioneze mai bine aceste sentimente de nesiguranţă vor trece mai uşor de această perioadă, a afirmat prof. Miclea. Printre soluții: oferirea unor servicii de sprijin psihologic, un tip de leadership mai disponibil şi deschis la problemele angajaţilor şi încurajarea activităţilor care dau sentimentul de autonomie şi competenţă, astfel încât oamenii să îşi recapete încrederea în ei înşişi.
Radu Crăciun, Preşedinte BCR Pensii, a preluat aceste recomandări într-o cheie economică. Chiar dacă, în termeni financiari, vorbim despre “riscul uman de contrapartidă”, iar oamenii pot ajunge să fie consideraţi “cel mai costisitor pasiv al companiilor”, în esenţă, şansele de redresare economică depind tot de înlăturarea fricii. Găsirea unui vaccin şi acordarea de ajutoare financiare de către guvern, a argumentat invitatul nostru, nu vor fi suficiente dacă organizaţiile nu vor fi capabile să creeze un sentiment de siguranţă în rândul angajaţilor.