4 mituri ale interviului de angajare și câteva sfaturi

Importanta unui interviu de angajare este de necontestat.

Mitul #2: Spune ce vrea celălalt să audă

Există, de asemenea, foarte multe păreri despre ce ar trebui să spui la interviu și ce nu ar trebui. Altfel spus, cum să ne păcălim unii pe alții. Candidatul afirmă că e dispus să facă ore suplimentare, că vrea să învețe cât mai mult, că lucrează cel mai bine în condiții de stres și că știe să facă de toate. Angajatorul „poleiește” compania: organizația stimulează avansarea în funcție, crește salariile regulat, are un mediu potrivit dezvoltării, echipa este una prietenoasă, mediul este dinamic etc. Drama apare după câteva luni, când și unii și alții își dau seama că lucrurile nu stau deloc așa. Proaspătul angajat realizează că nu asta voia, iar compania înțelege că iar va avea de lucru la motivarea acestuia.

„Morala e simplă: hai să fim onești. Da, va dura ceva mai mult procesul de recrutare. Dar, astfel, ne asigurăm că nu începem totul cu minciuni frumoase care vor dura puțin”, mai explică reprezentantul HPDI. 

Mitul #3: Cel mai bine pregătit va lua postul

Acest lucru este valabil doar în cazul funcțiilor tehnice, adică pentru posturile în care 90% din timp faci doar ceea ce ai învățat, și doar 10% presupune interacțiune. În rest, există o mulțime de criterii adiacente: cum este viitorul angajat ca om, cum reacționează la schimbări, care sunt dorințele sale, cum interacționează cu ceilalți, cât este de parolist sau de creativ.

„Experiența contează, însă din ce în ce mai multe companii preferă să își pregătească oamenii și sunt foarte atenți la ce fel de oameni angajează. Iar acesta este un lucru important și pentru candidat. E important ca la interviu să pună propriile întrebări, să vadă dacă în viziunea companiei identifică valori și obiective similare cu ale sale”, mai evidențiază analiza realizată de trainerul HPDI.

Mitul #4: Câștigă cel care oferă mai mult

La nivel internațional, 64% dintre cei care sunt în căutarea unui loc de muncă aleg să câștige mai puțini bani, făcând ceea ce le place. Iar acesta nu este un mit. Mulți au înțeles că banii sunt doar o parte a realizării personale. În rest, satisfacția, colegii, relația cu managerul, recunoașterea meritelor, afirmarea ideilor, toate acestea sunt elemente esențiale ale unei relații bune dintre companie și angajat.

Și atunci, de ce nu vorbim despre asta la interviu? „Mulți candidați se tem să întrebe cum este viitorul lor șef și se roagă doar să aibă baftă. Alții merg pe principiul că experiențele anterioare îi vor învăța cum să se descurce. Cei mai mulți consideră că o astfel de discuție ar fi deplasată și că le va scădea șansele de a lua postul”, explică Văcaru.