Colegii toxici care-ți fac viața un calvar: 8 tipuri de “bullies”

Laura Voica: Colegii toxici care-ți fac viața un calvar: 8 tipuri de “bullies”

Americanii le spun “bullies” (la singular “bully”). Îi întâlnești peste tot, din primii ani de școală până în ultimii ani de carieră. Sunt acei colegi, mulți aflați în poziții de conducere, care, prin comportamentul lor, afectează moralul, eficiența, chiar și sănătatea celorlalți. Sunt agresivi, egoiști, omniscienți, aroganți. Pentru companii, prezența acestor bullies înseamnă productivitate scăzută, costuri mai mari, profit mai mic, imagine negativă.

La ședința de dimineață, Ionescu de la Finanțe îi întrerupe constant pe ceilalți. Își bate joc de ideile lor, pentru că “el știe întotdeauna mai bine”, chiar dacă se discută despre cu totul altceva decât despre finanțele companiei. Popescu de la Marketing țipă toată ziua la subalterni, cu pauze scurte, cât să perie de scame costumul șefului cel mare. Georgeasca de la HR știe tot despre toată lumea, iar unde lipsește informația, debordează imaginația.

Deși par firi diferite, Ionescu, Popescu și Georgeasca au ceva în comun: toți fac parte din categoria bullies, acei colegi toxici care ne fac viața un calvar. “Bullies la locul de muncă au existat dintotdeauna, dar abia recent specialiștii au înțeles cât de mult rău pot provoca acești oameni companiilor. Există studii care arată că aceste persoane sunt responsabile, în mare măsură, de scăderea productivității, de creșterea absenteismului și, implicit, de micșorarea cifrei de afaceri”, spune Laura Voica, specialist în resurse umane în cadrul companiei de profil HPDI.

Mai precis, specialiștii sunt de comun acord că prezența colegilor toxici în organizații poate duce la reducerea eficienței, scăderea moralului și loialității angajaților, creșterea costurilor datorate recrutării și reconversiei profesionale, efecte negative asupra imaginii organizației sau costuri indirecte generate de timpul suplimentar petrecut de oamenii din companie (în general departamentul HR) pentru a rezolva situațiile conflictuale.

Citeşte şi 3 tipuri de angajați toxici care ar trebui concediați