Articol de: Antoneta Galeș, Director of Communications and Organisational Development, Selgros Cash&Carry
Concret, din 29 ianuarie și până în 29 mai 2016, timp de patru luni (124 de zile), am organizat prezentări în toate orașele și în toate magazinele noastre: 19 magazine și un centru de distribuție. Am vorbit cu colegii și am evidențiat performanța noastră prin exemple. Am luat interviuri și le-am prezentat pe platforma pe care am construit-o special: www.selgroscautapasiunea.ro.
Pe parcursul acestor patru luni, am fost întrebată de mai multe ori dacă absolut toți suntem așa, dacă pot confirma 100% că toți respectă 100% aceste principii. Evident, nu pot. Evident, există și disfuncționalități. Ceea ce am ales, însă, a fost să-i punem în lumină pe aceia dintre noi care aplică și susțin aceste principii zi de zi.
Pe parcursul acestui maraton, am avut săptămâni în care am fost și în trei orașe diferite. Colegii mei, Claudia și Leo, la fel. Acest proiect este un produs al culturii noastre organizaționale, pe care am reușit să o verbalizăm și căreia am reușit să-i stabilim principiile inalienabile. Este o inițiativă internă și ni s-a spus chiar de mai multe ori că am avut un curaj nebun să-i dăm drumul. Ne-am intervievat colegii din magazine și tot ceea ce ni s-a spus am transpus în textele publicate pe selgroscautapasiunea.ro.
Au fost cazuri în care colegii au insistat asupra sincerității lor, apoi ne-au mărturisit că sunt obosiți, că se străduiesc să facă totul bine și că, uneori, le este foarte dificil să facă asta. Înțelegem perfect. Viața în magazine nu este tocmai ușoară: așteptările sunt mari, clienții pot fi uneori foarte dificili, considerând de la sine înțeles că trebuie să fie bine serviți și că nu este nevoie să mulțumească. Știm și asta și abordăm deschis astfel de teme.
Ceea ce ne face însă să continuăm este sentimentul de echipă. Poate că nu ar trebui să ne așteptăm să primim laude de la clienți, este absolut firesc să fim acolo pentru ei. Noi suntem cei cărora ne pasă de noi și care putem să ne batem pe umăr și să spunem: ”ce treabă bună am făcut!”.
Cultura organizațională
Am verificat cifrele din magazine pentru a găsi explicații ale perpetuării acestui spirit de-a lungul timpului. După cum se știe, comerțul a avut mereu parte de o rată de fluctuație dintre cele mai mari de pe piața muncii. Cifra cea mai mare de fluctuație pe care am înregistrat-o a fost de 60%. Erau anii 2007 – 2008. Apoi, s-a mai potolit. Pentru o imagine mai clară, am verificat și rata de stabilitate. Am calculat câți dintre cei care au fost angajați de la deschidere mai lucrează în prezent, chiar dacă vorbim de mai bine de 10 ani pentru unele dintre magazine: cea mai mică cifră am obținut-o la două dintre magazinele din București, ambele sub 20%, dar celelalte au cifre impresionante de până la 64%. În magazinul din Brașov, 32,5% dintre colegi sunt încă de acum 15 ani, de la deschiderea din 29 mai. (Cifrele au fost calculate indiferent de magazinul în care lucrează acum colegii, pentru că sunt multe situații în care s-au mutat de la un magazin la altul). Acest nucleu de oameni care a rămas de-a lungul timpului este cel care a produs cultura noastră organizațională pe care am putut-o transpune în cuvinte și căreia i-am putut formula principiile călăuzitoare. Ne-am mai dat seama și că cei care nu pot trăi aceste principii sunt, în timp, excluși și pleacă.
Am rămas și vom rămâne noi, cei care suntem aici din pasiune. Cei care suntem pe deplin conștienți că forța noastră vine din efortul conjugat al tuturor. Realizările oricăruia dintre noi, indiferent de departament, de magazin sau de oraș, sunt realizările noastre, iar forța cu care am acționat până acum se alimentează din dorința fiecăruia dintre noi de a reuși împreună. Această stare de fapt ne permite să spunem oricând: ”suntem mândri de noi și de munca noastră”.