Studiu de caz – HR-ul, ca activitate de marketing

Nu doar recrutarea imprumuta din marketing

Studiu de caz

Pentru a da un exemplu concret privind modul în care HR-ul împrumută din instrumentele și abordările de marketing, ne vom opri asupra procesului de recrutare. Sigur, cu toții știm despre brandul de angajator, însă acesta este doar un „cârlig”, întocmai brandului de produs care nu reprezintă în sine o garanție implicită că produsul se va vinde. ”Infuzia” de marketing în HR de astăzi trece dincolo de brandul de angajator.

Înțelege nevoile publicului-țintă

Cu pălăria de marketing pe cap, omul de HR trebuie, în primul rând, să identifice și să înțeleagă nevoile publicului-țintă. Iată un exemplu real: o companie dorește să recruteze 50 de persoane, într-o industrie în care muncesc preponderent femei (croitorie pentru branduri de lux). Compania targetează public feminim, cu vârste între 26 și 48 de ani, pe o rază de 50 km în jurul fabricii. O analiză atentă a nevoilor acestui public-țintă poate arăta că mai mult de jumătate dintre persoanele vizate au copii mici, majoritatea cu vârste între 2 și 8 ani. În loc să recurgă la ”clasicele” mesaje de tipul ”salariu atrăgător, oportunități, climat de muncă plăcut”, care deja nu (prea) mai conving pe nimeni, compania decide să vină cu ceva special și se gândește să înființeze o grădiniță pentru copiii personalului deja angajat, dar și pentru copiii celor 50 de viitoare angajate, oferindu-le acestora, de fapt, multiple beneficii: mamele pot veni cu copiii la serviciu, scăpând astfel de drumul până la o altă grădiniță, pot merge în pauză să își vadă copiii, eliminând astfel telefoanele de verificare la grădiniță sau la bone și petrecând mai mult timp cu propriii copii… În general, această soluție salvează timp și bani pentru angajatele în cauză și le oferă mai multă satisfacție. Pentru companie, costurile unui astfel de proiect sunt substanțial mai mici decât o eventuală mărire de salariu sau recurgerea la diverse soluții de incentivare a angajatelor, doar pentru a le menține în companie: pe de o parte, poate deduce o serie de costuri directe, pe de altă parte, câștigă în ceea ce privește loializarea acelor angajate, unele făcând deja naveta din satele și comunele mai îndepărtate.

Construiește mesajul de marketing

Odată identificată această soluție, compania dispune, iată, de un mesaj puternic, unic în zona geografică de interes și cu care poate capta nu doar atenția publicului-țintă vizat, ci și a publicului general. Organizația va putea transmite mesaje tangențiale referitoare la grija și atenția pentru angajați, la disponibilitatea de a căuta soluții viabile la probleme reale, poziționându-se ca un angajator preocupat, dar și inovator, diferit de concurență.