Cum a reușit o afacere să creeze o nouă specie de consumatori – booksterii

Cum a reusit o afacere sa creeeze o nouă specie de consumatori – booksterii

Care sunt planurile și așteptările de evoluție pentru acest an?

De curând, am sărbătorit un milion de împrumuturi. A fost un moment foarte emoționant și important pentru echipă, pentru că acum patru ani nu îndrăzneam să visăm la numărul acesta. Obiectivul nostru pe termen lung este să ajungem la un milion de abonați fericiți (nu doar în România, bineînțeles). Pentru anul acesta, ne propunem să atingem pragul de 45.000 de abonați și analizăm extinderea serviciului Bookster și în alte piețe.

Cum a reusit o afacere sa creeeze o nouă specie de consumatori – booksterii

Facebook/ Bookster

Aveți un sistem de recrutare destul de complicat la Bookster, după cum ai recunoscut chiar tu, într-un interviu. Îl păstrați, desi vă creează dificultăți în a găsi candidații potriviți. De ce este, totuși, nevoie de un proces atât de riguros?

Pentru succesul unui business, echipa este cea mai importantă din punctul nostru de vedere (și din punctul de vedere al lui Jim Collins, exprimat în cartea ”Good to Great”). Este într-adevăr un proces riguros, dar atrage oameni foarte buni și ne ajută și pe noi să facem o selecție bună a candidaților. Iar până acum, am reușit de fiecare dată să găsim oamenii potriviți, chiar dacă a durat câteodată puțin mai mult să îi recrutăm.

Am dezvoltat intern o pagină dedicată joburilor existente la Bookster și un sistem de monitorizare a celor care aplică la aceste joburi. Am renunțat la CV-ul clasic. Modul în care un candidat aplică la un job la Bookster este următorul: completezi câteva detalii despre tine direct în site-ul nostru și răspunzi pe scurt la cinci întrebari. Apoi, dacă aplicația trece de prima rundă de sortare, îți trimitem o invitație pentru un test tip GMAT online. În funcție de rezultatele la acest test, te chemăm la o serie de interviuri – mai degrabă discuții libere, în care reușesti să cunoști echipa cu care vei lucra și noi te cunoaștem mai bine.

Dacă ar fi ca astăzi să negociați vânzarea companiei, care ar fi tonul conversației? Ce ați vrea să câștigați? Ce ați încerca să evitați a pierde?

Bookster are un potențial uriaș de creștere. Modelul de business a fost validat pe piața din România și credem că va fi la fel de bine primit și în alte piețe. Prin urmare, nu ne surprind discuțiile despre o potențială vânzare. Credem însă că mai sunt lucruri de făcut până la o astfel de discuție.

În orice caz, ne dorim să păstrăm echipa actuală și modul “Bookstăresc” de a face lucrurile. Vrem să păstrăm procesele și modul în care ne organizăm activitatea inspirate din cartea lui Verne Harnish – ”Scaling Up”. Avem o misiune care ne dă sens muncii și un obiectiv pe termen lung (un milion de abonați), avem priorități anuale, trimestriale și taskuri zilnice individuale care ne ajută să ne atingem obiectivele. Orice prioritate este abordată într-un mod antreprenorial – se aud des prin birou cuvintele “nevoie-produs-profit”, “build-measure-learn” sau “impact / efort”. Pentru noi, sunt mai mult decât niște concepte din cărți – au devenit un mod de lucru.

Cultura organizațională și valorile noastre sunt la fel de importante pentru echipă și pentru succesul Bookster. În fiecare zi, avem pauză de lectură de o jumătate de oră. În fiecare săptămână, prezentăm pe rând o carte colegilor. În fiecare trimestru, avem o temă care încurajează diferite idei – spre exemplu, trimestrul acesta, tema noastră încurajează inițiativa și grija față de cei din jur prin diferite proiecte sociale în care se implică colegii noștri.

În final, te rog să recomanzi cinci cărți pe care trebuie să le citească un antreprenor. Ai libertatea de a alege cărți de orice gen și orice tip de conținut ți se pare obligatoriu pentru ei.

  • The Lean Startup, de Eric Reis
  • Business Model Generation, de Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
  • Scaling Up, de Verne Harnish
  • The Hard Thing About Hard Things, de Ben Horowitz
  • Cum îți vei măsura viața, de Clayton Christensen
  •  
  •  
  •  
  •  
  •