Noua știință a motivării

una dintre problemele cu care va confruntati permanent este cea a motivarii oamenilor din echipa

Este momentul acum cred, să aflăm ce înseamnă “motivare” în accepțiunea lui Susan Fowler, ca să știm despre ce vorbim: energia sau elanul cu care acționează o persoană, în demersul său, de orice natură ar fi el. Iar această energie poate fi, din punct de vedere calitativ, diferită. Iată primul lucru de reținut!

A doua premisă este aceea că motivarea externă nu funcționează, pentru că oamenii sunt deja motivați. Nu le puteți da, voi, ca noutate, această dimensiune a vieții profesionale. O au deja! Așa încât, misiunea voastră nu este să vă întrebați ori să-i chestionați dacă sunt motivați, ci să aflați în ce fel, ce anume îi motivează, în viață și în muncă. Al doilea lucru de reținut!

Mă opresc aici cu prezentarea ipotezei de lucru, pentru a ajunge mai repede la soluțiile propuse de către autoare. Pe baza analizelor sale, a constatat că se poate construi un spectru al motivației. Există motivații suboptime și motivații optime.

Din prima categorie, fac parte:

  • motivația dezinteresată;
  • motivația externă;
  • motivația impusă.

Din a doua categorie, fac parte:

  • motivația aliniată;
  • motivația integrată;
  • motivația inerentă.

Or, ideea este să-i mutați pe oameni din spectrul motivațiilor suboptime în cel al motivațiilor optime. Cum se face asta? Având în vedere cele trei nevoi psihologice de bază ale oamenilor (de autonomie, de relaționare și de competență), purtând conversații motivaționale cu ei și punându-le întrebarea “de ce?”, ori de câte ori vi se pare revelator.

Dacă tot ceea ce am scris eu până acum nu vi se pare convingător pentru lectură, luați aminte și la ceea ce a scris Lori Lorenz, director principal de marketing Hewlett-Packard, despre acest volum: „Un adevărat memento al faptului că leadershipul este o abilitate care poate fi pusă în valoare doar dacă te adresezi inimilor și minților oamenilor pe care îi conduci. Întrebarea nu este dacă oamenii sunt sau nu motivați, ci mai degrabă ce anume îi motivează. Susan Fowler ne prezintă o nouă paradigmă a motivației, o alternativă simplă și completă de care era nevoie de mult timp”.

Lectură eficientă, vă doresc!