Toţi marketerii sunt mincinoşi. Talentul de a spune poveşti autentice într-o lume sceptică (recenzie)

toti marketerii sunt mincinosi

Ingredientul secret al succesului obţinut în activitatea de marketing este dorinţa oamenilor de a face ce fac oamenii pe care îi admiră, deoarece oamenilor le place să se sincronizeze cu semenii lor. Seth Godin identifică patru paşi în crearea unei poveşti de succes:

Pasul 1

Fiecare consumator are o viziune asupra lumii. Viziunea respectivă îi influențează felul în care interpretează tot ceea ce se spune şi se face. Elaborează-ţi povestea în funcţie de acea viziune asupra lumii, iar povestea ta va fi auzită!

Ideile sunt inutile dacă nu au un spaţiu de manifestare. Mintea oamenilor este prea neliniştită pentru a accepta aleatoriul. Aceştia primesc ceea ce aşteaptă să primească, pentru că ceea ce primesc este doar o poveste în mintea lor.

Pasul 2

Oamenii observă numai ceea ce este nou şi diferit. În momentul în care observă ceva nou, încep să facă presupuneri în legătură cu ceea ce trebuie să se aştepte în continuare, iar pentru a supravieţui asaltului de oferte, consumatorii iau decizii rapide. Aceştia iau decizii fără să se bazeze pe nici un fel de date, apoi îşi menţin decizia indiferent de informaţiile care le-ar putea dovedi că au greşit. De aceea, dă o mare însemnătate superstiţiilor!

Pasul 3

Oamenii sunt capabili să facă raţionamente extrem de sofisticate într-o fracţiune de secundă, iar odată ce au ajuns la o concluzie, se împotrivesc schimbării ei. Aceştia iau decizii bazându-se pe un singur lucru: minciuna pe care şi-o spun în legătură cu lucrul pe care intenţionează să-l facă. Motivul pentru care cumpără lucrurile pe care le vor este modul în care îi face să se simtă. Consumatorul îşi modelează deciziile în funcţie de ceea ce a auzit de la alţii în legătură cu utilitatea produsului.

Pasul 4

Poveştile ne permit să ne minţin singuri, iar aceste minciuni ne satisfac dorinţele. Povestea, nu bunul vândut, este ceea ce îl satisface pe consumator. De aceea, pentru a fi crezut, trebuie ca marketerul să afişeze o schimbare suficient de mare pentru ca potenţialii clienţi să aleagă să asculte o poveste. Trebuie spusă o poveste, nu un discurs, deoarece, odată păcălit, consumatorul nu va repeta povestea în faţa altcuiva.

Un lucru interesant pe care autorul îl remarcă este că, odată ce un client a cumpărat povestea cuiva şi a ajuns să creadă minciuna respectivă, a-l convinge să se mute este echivalent cu a-l convinge că a greşit, iar oamenii urăsc să admită că au greşit. În schimb, marketerul trebuie să spună o poveste diferită şi să convingă că povestea sa e mai importantă decât cea pe care o cred consumatorii la momentul respectiv.

„Reuşeşti dacă spui poveşti excentrice după care, cu eleganţă, îţi muţi produsul sau serviciul în centru pentru a deveni mai acceptabil pentru publicul care este convins de prieteni, nu de tine!”

Ideile expuse de către Seth Godin în această carte demonstreză cât de importantă este povestea atunci când încercăm să vindem un produs. Acesta aduce argumente veridice pentru a ne arăta că este important să acceptăm diversitatea care ne înconjoară şi să încercăm să găsim o nişă anume către care să livrăm o anumită poveste. Este important să descoperim grupul cu care se identifică brandul nostru, să creăm o poveste autentică pentru acesta, după care lucrurile se leagă de la sine. O lecţie pe care o oferă această carte este că veridicitatea şi autenticitatea contează mai mult decât orice în marketing.

• 2
  •
  •