De zeci de ani auzim că piețele emergente au potențial de creștere foarte mare, însă o listă lungă de obstacole stau în calea acestui potențial. Una dintre modalitățile pentru a ajuta aceste startup-uri este constituirea de programe de accelerare.
Au fost examinate efectele acestor acceleratoare de start-up în țări diferite, chiar și pe două continente, America de Nord și Europa, și s-a constatat că efectele sunt remarcabil de similare chiar și între țări cu niveluri de trai diferite. Cu toate acestea, diferențele de țeluri între antreprenori și investitori, potențiale prejudecăți culturale, au rol în a diminua efectele acceleratoarelor.
Mediul este irelevant
Mediul de business este dificil chiar și pentru antreprenorii experimentați, însă cel mai recent raport a arătat că nu sunt diferențe majore între a iniția un startup printr-un program de accelerare în Mombasa (Kenya) decât în Menlo Park (California). Raportul a mai arătat și că programele de accelerare au determinat o creștere mai rapidă a companiilor care au beneficiat de ele, decât companiile care au aplicat pentru program și nu s-au calificat.
De asemenea, în țările cu nivel de trai ridicat întreprinderile din piețe emergente sunt de obicei mai vechi decât startup-urile care aplică la programele de accelerare, câștigă mai mult și au mai mulți angajați. Însă fără programele de accelerare întreprinderile pur și simplu nu reușesc să atragă investițiile necesare, iar doar cu programele de accelerare ele nu reușesc să acopere acest gol.
Indiferent de regiune, investitorii au marcat echipele fondatoare și riscul de resursă umană ca factori importanți, dar cu toate acestea antreprenorii din piețe emergente sunt, cel puțin pe hârtie tot atât de pregătiți și dedicați precum cei din întreprinderile din țări cu venituri ridicate. De fapt ei sunt la fel de bine sau chiar mai bine educați, cu experiență în muncă și antreprenoriat, ceea ce înseamnă că reticența vine din partea percepției valorii investiției într-o piață emergenta.
Sfaturi pentru programele de accelerare a startup-urilor în piețele emergente
- Finanțarea nu este singurul ajutor necesar. Este mult mai important să acorzi ajutorul necesar persoanelor care trebuie.
- Cercetările au arătat că majoritatea antreprenorilor din piețele emergente se concentrează pe îmbunătățirea calităților sau rafinarea produselor si pe strategia de marketing, și nu pe atragerea potențialilor investitori, vinderea afacerii sau listarea la bursă.
- Atunci când este nevoie de finanțare, programele de accelerare ar trebui să se asigure că investitorii potriviți sunt orientați către companie. Și nu vorbim doar de prezentări de potențiale investiții, ci de „pețit” investitorul potrivit cu compania potrivită.
- Pe lângă acestea, programele pot ajuta cu procesul de angajare care se poate dovedi foarte dificil, pot încuraja dezvoltarea unui program de talente astfel încât antreprenorii să angajeze și să rețină cele mai talentate persoane. Organizații precum Open Capital Advisors, Amani Institute, Shortlist, Creative Metier și Village Capital oferă astfel de servicii și multe sunt gratuite.
- Programele pot ajuta și cu descoperirea prejudecăților implicite, deoarece nu este vreun secret că sexul antreprenorului poate fi un factor de decizie pentru investitori, indiferent că vorbim de piețele emergente sau de țări cu un nivel ridicat de trai.
- Și barierele culturale pot naște prejudecăți, astfel că investitorii vor prefera antreprenori de naționalitatea lor, expați, deoarece se simt mai confortabil. Cercetările anterioare întăresc aceste rezultate. Iar un alt studiu arată că pentru unii investitori este mai important câtă încredere inspiră antreprenorul și deschiderea lui la feedback decât principiile de business, astfel că programele de accelerare ar trebui pregăti sesiunile de întâlnire între antreprenor și investitor astfel încât să scoată în evidență cele necesare fiecărei părți.
Rezultatele acestor cercetări sunt foarte interesante și relevă potențialul pe care îl au programele de accelerare. Ele funcționează și au calitatea de a aduce investitorii mai aproape de antreprenori, precum și de a îi ajuta să învingă barierele culturale și pejudecățile.