Poenari, povestea românească a stiloului din lemn – Interviu

Poenari, povestea românească a stiloului din lemn - Interviu

„La început a fost o idee: Cum ar fi ca pixurile și stilourile să fie făcute din lemn în loc de plastic?”. Așa începe povestea business-ului lui Lucian Poenari, care realizează stilouri din lemn.

Afacerea a început prin 2008 și este în continuă creștere. Manager Express a stat de vorbă cu Lucian Poenari despre ce înseamnă un business cu stilouri unicate, o nișă suficient de îngustă încât să ridice probleme.

Când a pornit afacerea?

Această afacere am pornit-o acum aproape 5 ani de la o idee iniţial „prostească” , după spusele unora. Fiind un pasionat de instrumente de scris, am căutat informaţii despre acestea și am realizat că aş putea să le fac chiar eu, deşi nu aveam experienţă în acest domeniu.

Unde aţi învăţat să faceţi stilouri?

Totul a venit din pasiune. Mi-am cumpărat instrumente, utilaje şi unele subansamble din străinătate şi am făcut încercarea… Rezultatul a fost peste aşteptările mele şi, mai ales, peste aşteptările celorlalţi. Transformarea acestui hobby în afacere s-a datorat clienţilor care au început să facă din ce în ce mai multe comenzi.

Unde faceţi stilourile? Aveţi un atelier? Cine lucrează în el?

Produsele sunt realizate în atelierul Poenari din Suceava. Echipa Poenari este deocamdată mică, dar cu siguranţă va creşte. Spun asta deoarece cresc vânzările şi, implicit, trebuie să mărim şi capacitatea de producţie.

Ce presupune întreagă afacere?

Afacerea constă în producţia de instrumente de scris şi, desigur, în vânzarea acestora. Confecţionarea, finisarea şi asamblarea se realizează în atelierul nostru.

Unele părţi, cum ar fi penițele din Germania sau unele componente şi mecanisme din SUA şi desigur lemnul, sunt importate.

Vânzarea se face prin intermediul site-ului deoarece punem un accent foarte mare pe lucrul direct cu clienţii. Astfel, le aflăm exact preferinţele şi putem să le personalizăm pentru fiecare în parte.

Cine mai foloseşte în ziua de astăzi stilouri şi cât de mult?

Noi atragem persoanele care apreciază frumosul şi arta, cei pentru care un stilou reprezintă mai mult decât un obiect de scris. Majoritatea produselor noastre sunt cumpărate pentru a fi oferite cadou, iar categoriile de clienţi sunt foarte variate: de la studenţi până la oameni de afaceri, tineri sau vârstnici, politicieni sau mari companii. Dar toţi au ceva în comun – apreciază frumosul.

Cât de profitabilă este afacerea?  Vă susţineţi exclusiv din ea?

Afacerea este încă mică, dar în continuă dezvoltare. Creşterea în prima jumătate a anului a fost de 319% comparativ cu anul trecut, puţin peste media creşterii din perioadele anterioare. De obicei, în fiecare an ne triplăm cifra de afaceri. Ne dorim ca în 2013 să depăşim un milion de lei.

În ce măsură aveţi acces pe piaţă internaţională?

Ne axăm în principal pe piaţa din România, e mai uşor din punct de vedere logistic. Dar când o să mai creştem, o să intrăm şi pe piaţă internaţională. În momentul de faţă, vânzările în străinătate sunt sub 5%.

În calitate de om de afaceri, care ar fi 3 recomandări pe care le-aţi da unui „începător” în business?

Un începător are nevoie în primul rând de curaj. Acea nebunie de a face ceva nou, ceva riscant, fără să se uite în urmă. Oriunde văd o afacere, văd oameni care au avut tăria de a-şi schimba viaţa. Acesta este un “must have” în business.

Trebuie să se informeze foarte mult înainte de a întreprinde ceva. Asta face, de cele mai multe ori, diferenţa dintre reuşită şi eşec.

Calitatea şi seriozitatea sunt factori determinanţi în bunul mers al unei afaceri deoarece imaginea contează foarte mult.

Și încă un sfat personal: Să nu asculte sfaturile celor care câştigă mai puţin decât el!