Amelia este asistentul virtual dezvoltat de IPsoft care pare a fi mult mai interesant decât Siri și decât Cortana. Limbajul Ameliei este bogat, expresiile faciale și gesturile sunt generate aproape în timp real. Siri răspunde inteligent la o replică stranie, dar Amelia dezvoltă sentimente de empatie, scrie Computerworld.
Amelia este platforma de inteligență artificială dezvoltată de IPsoft, care are abilitatea de a plasa acțiunile în context și de a reacționa în consecință în răspunsurile oferite interlocutorului. Dar ce este mai important de atât este că Amelia este suficient de reală încât să îți poată lua locul de muncă.
Sistemul învață prin observarea interacțiunilor dintre un user și agenții de serviciu. În cazul unui dintre clienții săi, Amelia preia 64% dintre telefoanele sale și a redus numărul angajaților acestuia de la 76 la 32. Versiunea 2.0 a Ameliei a fost prezentată la începutul lunii octombrie la Symposium IT/xpo. Unii dintre cei prezenți au spus că nu sunt convinși că Amelia are răspunsuri emoționale, dar că vom ajunge și acolo pentru că tehnologia nu se oprește din a avansa.
IPsoft și alți jucători similari din piață se concentreză pe automatizarea taskurilor considerate rutină, ceea ce include și analize financiare, asigurări, operațiuni care țin de management, programare și nu numai. Acest nou val de automatizare poate avea un impact asupra muncii similar cu cel pe care l-a avut revoluția industrială, impact pe care îl resimțim și astăzi. În Statele Unite, de exemplu, în 1991, procentul celor care lucrau în fabrici era de 58%. Până în 2011 a scăzut la 44%.
Dar atenția este concentrată mai ales asupra sectorului de activități considerate a fi ”non-rutină”. Unele voci susțin că managerii roboți sunt pe cale să apară, că automatizarea va crea noi joburi pentru oameni, joburi care implică noi abilități. Întrebarea care rămâne totuși fără răspuns este dacă această automatizare crescândă nu ne va lăsa cu mai puține joburi.
„Oriunde există un om care prestează servicii pe baza unor proceduri standard, un agent cognitiv o poate face mai bine,” spune Chetan Dube, CEO IPsoft, fost profesor de matematică la Universitatea din New York, în cadrul unui interviu. În același timp, Dube nu vrea să îi atribuie un IQ Ameliei pentru că, din punctul său de vedere, o componentă importantă a IQ-ului este gândirea creativă la care noul asistent virtual nu se pricepe prea bine, dar spune că lucrurile pe care le știe sunt îndeplinite fără cusur.
Siri este diferit. Este un asistent personal virtual care nu poate cumpăra un imobil, nu scrie asigurări, nu aplică pentru un credit la bancă, dar Amelia poate să facă toate acestea. Amelia nu mai este o banală secretară.
Dube consideră că mașinile vor lua cu asalt în curând o zonă destul de importantă din piața muncii, task-uri de rutină în general, iar oamenii vor trebui să se reechipeze cu skilluri pentru joburi care implică mai multă gândire creativă.
Imaginea Ameliei este bazată pe imaginea unei studente de la universitatea Southern California. Trăsăturile sale demonstrează faptul că dezvoltatorii pun accent și pe modul în care angajatorii o vor percepe pe aceasta. În următorul deceniu, Dube spune că va fi posibil să treci pe lângă cineva pe un coridor și să nu fii sigur dacă era un om în carne și oase. Roboții „vor avea grijă de treburile tale de zi cu zi și îți vor răspunde cu empatie,” adaugă acesta.