#thedress – Lecții de marketing despre rochia care a devenit virală

Săptămâna trecută, fotografia unei rochii a devenit virală pe internet. Doritoarea rochiei, Caitlin McNeill, și prietenii acesteia nu au putut cădea de acord asupra culorii rochiei, așa că tânăra a postat pe Tumblr o fotografie cu obiectul vestimentar și a cerut părerea cunoscuților. Ceea ce a urmat a intrat în istoria internetul ca cel mai rapid mesaj viral din lume.

Presa de pe tot mapamondul a reacționat la postarea tinerei și a publicat imaginea, întrebând cititorii ce culoare are rochia. Unii au fost de părere că rochia era albă, cu detalii aurii, pe când ceilalți susțineau că rochia este albastră, cu detalii negre. Oamenii de știință au fost contactați asupra subiectului.

Situația #thedress, așa cum a fost numită, poate fi o lecție pentru oamenii de marketing. În acest sens, Ilya Pozin a scris pentru Forbes ce ar trebui managerii să învețe din situație:

 1. Percepția este realitatea.

E greu să acceptăm faptul că nu toată lumea vede lucrurile așa cum le percepem noi, iar această rochie este cel mai recent și clar exemplu al afirmației. Situația se aplică pentru publicul oricărui brand – ceea ce fiecare persoană percepe este propria realitate. Acest ”adevăr personal” influențează gradul de atracție al clienților față de produsele sau serviciile cu care intră în contact, dar și vânzările, dezvoltarea mediului de afaceri și chiar opiniile altor oameni.

 2. Ne place misterul.

Dacă publicul produselor voastre are impresia că ceea ce le oferiți presupune o ghicitoare sau un puzzle, clienții nu se vor opri până nu vor desluși misterul. Oamenii sunt ființe curioase, iar rochia dovedește că această caracteristică poate afecta comportamentul consumatorilor. Vânzările firmei care produce #thedress au crescut, după eveniment, cu 850%.

3. Concurență ne motivează să ne implicăm.

Un studiu publicat în septembrie 2014 a scos la iveală că alergători care se simt în concurență cu un alt sportiv pot alerga cu 4.92 secunde mai rapid pe kilometru. Motivul ar fi acela că prezența rivalității are un impact puternic asupra motivației. În marketing, scopul este o audiența motivată. Ori dacă aceștia se identifică cu o idee promovată de afacerea voastră, o vor expune în cercurile sociale din care fac parte, pentru a cere feedback de la cunoscuți. Să nu uităm că fotografia cu rochia tocmai în acest mod a devenit virală.

 4. Oamenii vor crea ceva din nimic.

Clienții au abilitatea de a construi o imagine mai amplă a produsului sau serviciului oferit. O audiență nu foarte numeroasă a transformat fotografia unei rochii de 77 dolari într-un subiect interesant pentru orice curajos, care vrea să răspundă la întrebarea ”Ce culoare are această rochie?”. Popularitatea rochiei nu stă în produsul în sine,  ci în întrebarea care a creat agitație.

(Foto: swiked/wired.com)