Training Within Industry – un program de relansare a funcției de supervizor

de Eugen Dragomir, Performance Improvement Coach, LearningManager

Recent, am citit un studiu extrem de interesant, publicat de North American Manufacturing, despre evoluția forței de muncă din Statele Unite și Europa (inclusiv România). Studiul ia în considerare domeniul producției industriale și pe cel al serviciilor de sănătate. Două observații mi-au atras atenția (vezi fig. 1, fig. 2).

fig 2fig 1

1) Respondenţii din toate organizațiile chestionate (8.000 de organizații au făcut parte din studiu) afirmă că au probleme cu forța de muncă (ne referim la operatori și supervizori din prima linie) în sensul lipsei de competențe destinate activităților de lucru în mediul operațional (fig. 1). Un element important care apare este lipsa de pregătire în soluționarea problemelor.

2) Creșterea prea mare a segmentului de angajați – din nou, ne referim la operatori și supervizori – aflați în segmentul de vârstă 55 – 64 ani, în detrimentul celor aflați în segmentul 35 – 44 ani (fig. 2).

Un alt element adus în discuție de studiu este și faptul că majoritatea angajaților experimentați se găsesc în segmentul 55 – 64 ani.

Merită menţionat că mai ales operatorii din sectorul industrial trebuie să aibă drept competențe următoarele:

  • operarea pe mai multe categorii de echipamente ce aparțin unor procese diferite;
  • recunoașterea oportunităților de îmbunătățire a proceselor;
  • efectuarea operațiunilor de rutină în repararea echipamentelor;
  • efectuarea operațiunilor de mentenanță preventivă;
  • rezolvarea problemelor care nu țin de operațiunile de rutină.

La tabloul zugrăvit până acum, putem adăuga lipsa de apetit a tinerilor pentru domeniul industrial, neîncrederea oamenilor din cauza multiplelor reduceri de personal şi lipsa școlilor profesionale destinate pregătirii operatorilor / supervizorilor.

Care poate fi răspunsul organizațiilor la toate aceste probleme?

 Revenirea la ceea ce știm de mult timp

Ceea ce știm de mult timp coincide cu ceea ce Deloitte Research observa într-un raport (destinat pieței din România): „reproiectarea posturilor, îmbunătățirea salarizării, îmbunătățirea condițiilor de muncă și, mai mult decât orice, instruirea temeinică pe post a angajaților reprezintă cheile succesului în menținerea unei forțe de muncă motivate și capabile să facă față provocărilor de astăzi. Companiile de succes trebuie să fie capabile să își implice angajații în activitățile de îmbunătățire continuă, dacă doresc să își rezolve problemele rapid și să progreseze”.

Interesant este faptul că factorii principali de succes sunt reprezentați de instruirea pe post a angajaților și de implicarea acestora în îmbunătățirea continuă. Cine sunt cei ce influențează major cei doi factori? Dacă ne referim la operatori, numai supervizorii pot juca acest rol. Doar că mulți supervizori nu au competențele necesare pentru a se angaja într-o asemenea intervenție. În acest context, intervine TWI, un program de pregătire a supervizorilor apărut în timpul Celui de-al 2-lea Război Mondial, cu rezultate extraordinare, demonstrate și atunci, și pe parcursul celor 70 de ani, câți au trecut de atunci. Este greu de spus de ce multe companii au uitat de TWI și de pregătirea supervizorilor. Eu propun să explorăm rapid ce face TWI.

TWI – Training Within Industry

TWI pornește de la premisa că un supervizor trebuie să dispună de două zone de cunoaștere și trei abilități:

  • cunoașterea profundă a metodelor de lucru utilizate în aria pe care o conduce;
  • cunoașterea responsabilităților;
  • abilitatea de instruire pe post a subordonaților;
  • abilitatea de îmbunătățire continuă, împreună cu echipa, a standardelor de lucru;
  • abilitatea de a fi un lider.

În versiunea de bază, TWI cuprinde trei module.

Modul 1 – Job Instruction Training (JIT)

JIT îi învață pe supervizori cum să își instruiască rapid angajații pentru efectuarea corectă, eficientă și în siguranță a sarcinilor. Metoda cere ca, în primul rând, supervizorul să cunoască ceea ce operatorul deja știe despre efectuarea sarcinilor, după care acesta din urmă să fie instruit profund în:

  • pașii necesari în efectuarea unei sarcini;
  • punctele-cheie din cadrul fiecărui pas, care fac diferența între execuția excepțională și în siguranță a unei sarcini şi o execuție mediocră;
  • motivele pentru care sarcina trebuie executată așa cum s-a indicat.

Modul 2 – Job Methods Improvement (JM)

JM este un program unic de instruire a supervizorilor pentru îmbunătățirea modului în care se efectuează sarcinile, împreună cu operatorii. Acesta ajută echipele aflate în producție sau servicii să livreze produse / servicii de calitate superioară, în cel mai scurt timp posibil, prin utilizarea la maximum a resurselor existente.

Modul 3 – Job Relations (JR)

JR îi pregătește practic pe supervizori să devină lideri autentici, prin formarea abilităților acestora de: a crea relaţii pozitive cu angajații, a motiva angajații, a rezolva corect problemele sau conflictele care apar.

Am trecut pe scurt în revistă provocările pe care organizațiile care furnizează servicii și mai ales organizațiile implicate în producție le au de depăşit în acest moment.

Pentru rezolvarea lor, organizațiile vor fi nevoite, din ce în ce mai mult, să își îndrepte atenția spre pregătirea serioasă a supervizorilor, TWI fiind unul dintre programele esențiale pentru reușită.

Despre TWI puteți găsi mai multe informații accesând:

http://en.wikipedia.org/wiki/Training_Within_Industry

http://www.trainingwithinindustry.net/

http://www.learningmanager.ro/articole – categoria management