Un al treilea grup cuprinde țări limitrofe, unde s-au înregistrat progrese în ceea ce privește stoparea răspândirii virusului (Italia) sau unde capacitatea medicală și de testare a depășit alte tări (Germania, Singapore). Cu toate acestea, multe dintre aceste state sunt relativ mai vulnerabile din punct de vedere economic la izolare decât primele țări care s-au confruntat cu acest virus. Este probabil ca aici, printr-un efort de reducere a impactului economic negativ (prin intermediul comerțului, turismului și al lanțurilor industriale de aprovizionare), relaxarea sa apară mai devreme sau să fie mai puțin progresivă; am vedea astfel riscuri mai mari ale unui nou val de infecții (Singapore); aceasta ar putea fi compensată numai printr-o capacitate mai mare de testare sau de urmărire a contactelor.
Ultimul grup cuprinde țări care încă se luptă cu epidemia și în care testarea nu a atins încă standardele celor mai performanți. În acest grup, găsim, de asemenea, țări cu zone urbane foarte dense (SUA, Japonia, Marea Britanie, Franța), unde izolarea este greu de aplicat din punct de vedere logistic. În plus, unele sunt extrem de vulnerabile din punct de vedere economic din cauza unei piețe flexibile a forței de muncă (SUA) și a unei economii deja în scădere (Japonia) sau limitată de politica fiscală (Spania).
În cele din urmă, multe țări sunt vulnerabile la blocaje prelungite, deoarece au o concentrare ridicată în sectoarele în care activitatea este oprită. În mod optim, relaxarea ar trebui să fie chiar mai treptată și mai lentă pentru a evita focarele secundare și, unele dintre aceste țări (în principal din UE) trebuie să se ocupe de reglementare înainte de a putea implementa aplicații de urmărire a contactelor. Aceste țări ar putea opta pentru pornirea sau oprirea restricțiilor pe intervale orare pentru a se asigura că secțiille lor de ATI au capacitate suficientă pentru tratarea pacienților, că testarea este în creștere și că autoizolarea este strict implementată. Riscurile în cazul eliminării precoce a restricțiilor din cauza urgențelor economice (ex. Spania, care a început să ridice restricțiile în domeniul construcțiilor și cel industrial) rămâne.
Citește și: Efectele coronavirusului. Peste 70% dintre companii nu au o strategie pentru astfel de situații
“Ultimele declarații ale președintelui României anunță potențiale relaxări ale restricțiilor după 15 mai, dar acestea trebuie văzute mai degrabă ca o modalitate de a estompa din impactul economic al auto – izolării asupra economiei decât ca o validare a performanței sistemului medical în fața pandemiei Covid. Ritmul de redresare la nivel de subsector va fi diferit și acest lucru trebuie avut în vedere atunci când se vor implementa mecanisme de susținere a IMM-urilor.”, a declarat Mihai Chipirliu, CFA – Head of Risk Analysis Euler Hermes Romania
Figure 3: Lecții preliminare pentru eliminarea restricțiilor.
Lungime și durată |
|
Segmentare sectorială |
|
Segmentare Geografică |
|
Restricții de deplasare |
|
Protocol de Sănătate |
|
Analiză Euler Hermes
Sursa foto: Unsplash