De ce mersul pe bicicletă este atât de popular în Olanda?

De ce mersul pe bicicletă este atât de popular în Olanda?

Sunt mai multe biciclete decât locuitori în Olanda. În orașe precum Amsterdam sau Haga, 70% din deplasări se fac pe bicicletă, spun cei de la BBC.

O explicație pentru care Olanda preferă bicicleta se găsește în istorie. Înainte de cel de-al Doilea Război Mondial, olandezii se deplasau mai mult pe bicicletă. Perioada 1950-1960 a schimbat moda, iar oamenii au început să prefere mașina. Traficul a devenit tot mai congestionat, iar bicicliștii au fost obligați să meargă tot mai aproape de bordură.

Numărul de decese a crescut atunci. În 1971, mai mult de 3000 de bicicliști au fost uciși, dintre care 450 erau copii. S-a format o mișcare socială care a crut la acea vreme o legislație mai bună pentru a-i proteja pe cei care circulă pe două roți.

În același timp, începuse și criza petrolului din Orientul Mijlociu, perioadă în care marile companii producătoare de petrol au stopat exporturile către SUA și Europa de Vest. Dubla presiune a încurajat guvernul olandez să creeze condiții mai bune pentru bicicliști. Prin urmare, a fost construite o rețea de drumuri specială pentru cei care aleg să meargă pe biciletă.

În prezent, există zone pentru bicicliști complet separate de zonele de trafic. Unele astfel de drumuri au și semne pe care scrie: ,,Stradă pentru bicicliști. Mașinile sunt oaspeți”.

Dacă istoria Olandei a încurajat mersul pe bicicletă, și educația are un rol foarte important.

Copiii sunt încurajați de la început să meargă pe bicicletă. De altfel, programa școlară în Olanda include și ea lecții despre mersul pe bicicletă. Cei mici cresc și ajung să își cumpăre și ei biciclete. Practic, pentru olandezi, bicicleta nu este un accesoriu, ci este un mod de viață.

Un alt aspect la care Olanda a lucrat Olanda este sistemul ferm de pedepsire a bicicliștilor care nu respectă regulile.

În ceea ce priveșete ,,parcarea” bicicletelor, în Olanda există spații dedicate peste tot, în fața școlilor, magazinelor. Dacă, însă, nu ai lasat-o unde trebuie, amenda se ridică la 25 de euro. Dacă circuli noaptea fără lumini, amenda ajunge și la 60 de euro.

Au fost impuse măsuri și în cazul în care un biciclit este accidentat de o mașină. Șoferul are obliașia să plătească cel puțin 50% din costurile de îngrijire pentru biciclist, dar și pentu repararea bicicletei.

cazul unui accident, șoferul vinovat are obligația să plătească cel puțin 50% din costuri pentru îngrijiri și bicicletă.

Ce putem învăța de la Olandezi? Investițiile în drumuri pentru bicicliști au încurajat un stil de viață sănătos și sigur. Iar totul este completat de o educație care încurajează mersul pe două roți și o legislație care îi sancționează sever pe cei care nu respectă regulile.

În continuare vă prezentăm un top al țărilor ,,prietenoase” cu bicicliștii, dar și o statistică cu privire la cât îi costă pe cetățenii europeni mersul pe bicicletă:

Care sunt țările cele mai ,,prietenoase” cu bicicliștii

1. Danemarca

2. Olanda

3. Suedia

4. Finlanda

5. Germania

6. Belgia

7. Austria

8. Ungaria

9. Slovacia

10. Marea Britanie

(potrivit Barometrului Federației Europene de Ciclism)
Cât investesc orașele în transportul pe bicicletă, raportat la o persoană, într-un an

Amsterdam: 25 de euro

Copenhaga: 23 de euro

Londra: 11.5 de euro

München: 3.8 de euro

Berlin: 2.4 de euro

(datele aparțin firmei de consultant germană GIZ)

(Foto: backroads.com)