Mai mult de jumătate dintre executivi iau în considerare vânzarea totală a afacerii lor. O treime (33%) dintre companiile de la nivel global intenţionează să deruleze o vânzare de active în următorii doi ani, conform raportului anual EY – Global Corporate Divestment Survey, la care au răspuns mai mult de 700 de executivi la nivel global. 80% dintre respondenţi se declară deschişi la oferte pentru active de valoare iar o primă de 30% i-ar atrage pe majoritatea executivilor la masa negocierilor.
În ceea ce priveşte opţiunile, 55% dintre executivii de la nivel global ar putea lua în considerare o vânzare completă a afacerii lor, comparativ cu 34% care ar opta pentru vânzarea unei unităţi de business din afacere şi 14% pentru iniţierea unei oferte publice iniţiale (IPO).
Vânzările de active sunt acum o parte esenţială a strategiei de afaceri, vânzarea începând să devină la fel de importantă pentru mulţi CEO ca şi cumpărarea.
Ritmul de inovare, schimbarea modelelor de achiziţie şi revenirea modestă a creşterii economiei globale îi obligă pe liderii de business să-şi reevalueze periodic portofoliile şi obiectivele strategice pentru a maximiza creşterea companiilor lor. Vânzarea – deşi duce adesea la o scădere pe termen scurt, poate genera creştere pe termen lung, câtă vreme capitalul este redistribuit în dezvoltarea activităţilor de bază ale companiei, în extinderea pe noi pieţe sau în dezvoltarea de noi produse.
Achitarea preţului corect
În cazul celor 80% dintre directorii executivi deschişi la oferte de cumpărare, o primă de 30% la preţul „just” i-ar putea determina pe mai mult de jumătate dintre ei să se aşeze la masa negocierilor. Pe de altă parte, restul de 20% dintre executivi au declarat că nu ar vinde un activ valoros pentru nicio primă.
“Cumpărătorii şi vânzătorii stabilesc preţurile pe baza unor seturi specifice de aşteptări, rezultând astfel nişte intervale de valori pentru afacerea pusă în vânzare, iar preţul final va fi dat întotdeauna de intersecţia dintre aceste intervale. Deşi un vânzător poate percepe că face o vânzare premium, potenţialul cumpărător poate considera că face o afacere norocoasă din perspectiva sa. Intervalele de preţ s-au îngustat în ultima perioadă şi am remarcat o creştere a interesului pentru tranzacţii, după mai mulţi ani de minim istoric în activitatea de fuziuni şi achiziţii. În acest context, informaţiile despre aşteptările pe care le au vânzătorii în privinţa preţurilor de vânzare vor fi extrem de utile pentru potenţialii cumpărători pentru a reuşi să încheie tranzacţia la nivelul de jos al intervalului de preţ”, precizează Lars Wiechen, Director Executiv, Asistenţă în Tranzacţii, EY România.
Tendinţe clare pentru anumite sectoare
Companiile din biotehnologie ar trebui să fie cele mai active în privinţa vânzărilor de active, în măsura în care 41% dintre respondenţii din acest sector au afirmat că se aşteaptă să realizeze dezinvestiri în următorii doi ani – principala raţiune fiind schimbările care au loc în zona de reglementare. În sectorul de produse de consum, principala motivaţie pentru dezinvestire, invocată de 58% dintre respondenţi, este reprezentată de produsele depăşite în raport cu noile tendinţe. Totodată, 44% dintre respondenţii din acest sector afirmă că iau în considerare posibilitatea vânzării de active din cauza scăderii cererii sau a cotei lor de piaţă.
În sectorul foarte dinamic al tehnologiei, jumătate dintre executivi afirmă că cele mai importante tendinţe care-i presează să ia în considerare vânzarea de active sunt dezvoltările care au loc pe zona de big data şi instrumente de analiză, urmate de inovaţiile din cloud şi mobile, acestea determinând companiile să îşi reevalueze afacerile considerate de bază şi poziţionarea lor competitivă.
Generarea de valoare în urma vânzării de active – practici de top cu eficienţă demonstrată
Peste 50% dintre respondenţi au vândut active în ultimii doi ani. Marea majoritate (80%) a celor care au luat această măsură ca urmare a unei abordări strategice, şi nu oportuniste, afirmă că dezinvestirea a avut ca rezultat o creştere a evaluării afacerii lor – peste 50% spun că au obţinut, astfel, beneficii mai mari decât cele anticipate.
Vânzările de active şi situaţia pieţei de fuziuni şi achiziţii în 2014
Vânzările de active avute în vedere de executivii de la nivel global vor juca un rol vital în dezvoltarea pieţei de fuziuni şi achiziţii în 2014. În luna ianuarie 2014, am putea asista la atingerea celei mai mari valori înregistrate în prima lună a anului, din anul 2000 încoace. Valoarea pieţei de M&A se situează la peste 150% comparativ cu cea înregistrată în 2013 şi 2012. În ceea ce priveşte tranzacţiile mai mari de 1 miliard de USD, creşterea este de 400%. Cu 15 tranzacţii din segmentul de peste 1 miliard de USD şi trei mega-tranzacţii de peste 10 miliarde de USD deja anunţate, anul 2014 pare să demareze în forţă.
“În contextul recentului raport al EY cu privire la dezinvestire ca opţiune în piaţa de M&A, se poate conchide că piaţa s-a maturizat şi acest sentiment global este replicat şi de către jucătorii prezenţi în România. Aşadar, există în piaţa locală subsidiare ale unor transnaţionale importante, ce pot fi vândute în cadrul unui proces organizat de M&A sau în urma unei negocieri bilaterale. O parte din aceste active ar putea fi vândute chiar la un discount faţă de o evaluare de piaţă, sub motivul regrupării concernelor către pieţele considerate ţintă. Totuşi, trebuie menţionat că acest lucru se suprapune cu relativa lipsă a capitalului autohton ce ar putea finanţa astfel de preluări, motiv pentru care nu ne aşteptăm la un volum semnificativ de astfel de tranzacţii la nivelul României în perioada următoare,” spune Mihai Pop, Manager, Asistenţă în Tranzacţii, EY România.