Cum să supraviețuiești cu un șef dificil

Cum să supraviețuiești cu un șef dificil

Șefii dificili pot exista oriunde și îți pot crea stres inutil sau îți pot chiar afecta performanța la locul de muncă. Multe studii au arătat că a lucra pentru un șef rău (”bad boss”) crește șansele de atac de cord cu 50%. Ceea ce face și mai îngrijorător numărul de astfel de persoane existente în mediul profesional.

Studiile Gallup arată că 60% dintre bugetari sunt nefericiți datorită șefilor răi. Într-un alt studiu 69% dintre angajații americani compară șefii cu prea multă putere cu copiii cu prea multă putere. Mai departe, 60% își descriu șefii ca văzându-și de propriile interese, 49% ca fiind încăpățânați și 43% ca find prea exigenți.

Rezultatele însă nu surprind. Un studiu DDI arată că 64% dintre directori recunosc că au nevoie să mai lucreze la abilitățile lor administrative. Cu toate acestea ei consideră că eforturile lor ar trebui canalizate spre obținerea profitului, deși sunt cel mai des dați afară pentru lipsa de abilități de relaționare cu oamenii.

În ciuda acestei situații, 59% dintre angajați rămân pe posturi sub un nivel ridicat de stres ce va avea efecte asupra sănătății lor pe perioadă lungă.

Un studiu efectuat de TalentSmart pe mai mult de un milion de oameni arată că 90% dintre cei mai eficienți angajați își pot controla emoțiile în perioade de stres și pot neutraliza oamenii dificili, inclusiv pe șefii lor – un lucru deloc ușor, ce presupune un nivel ridicat de inteligență emoțională. Astfel au fost identificate următoarele tipologii și cum să îi combați:

Tiranul.

Tiranul va face orice pentru a își menține puterea și se va folosi de tactici de intimidare. Angajații sunt clasați în categorii și vor fi tratați în consecință.

Cum îl neutralizezi: o modalitate dureroasă dar care funcționează este prezentarea ideii tale într-o modalitate care îi permite să își asume o parte din acreditare, astfel egoul lui nu suferă dacă își acceptă ideea.

Micromanagerul.

Acesta te va face mereu să te simți de parcă ești sub supraveghere, este genul care acordă mult prea multă atenție detaliilor.

Cum îl neutralizezi: cu un micromanager vei avea succes dacă dovedești că ești flexibil, disciplinat și competent. Pune întrebări, fă verificări dese cu el și încearcă să afli modalitatea corectă percepută de el.

Este posibil să nu funcționeze mereu, să găsească mereu ceva de comentat, însă nu te lăsa afectat de asta și ține minte că și un raport cu clips este bun chiar dacă nu este capsat.

Incompetentul.

Acesta este șeful care a fost promovat și a ajuns să dețină un post cu mult peste abilitățile lui.

Cum îl neutralizezi: dacă ești frustrat atunci cel mai probabil tu deții abilități pentru funcție care lui îi lipsesc. Încearcă să împarți cunoștințele tale cu el, ajută-l să se dezvolte și vei deveni ajutorul lui.

Amicul nepotrivit.

Acesta este tipul de șef care este prea prietenos și bagă râcă între colegi, împărțindu-i în bisericuțe și creând frustrare prin prisma tratamentelor diferite.

Cum îl neutralizezi: setează-ți limite, atfel încât să poți fi prietenos cu el, dar să poți spune ”nu” atunci când te cheamă la o cafea după program. Ai grijă însă să nu cazi în capcana de a fi perceput ca neprietenos.

Robotul.

Acesta este șeful care te vede în funcție de rezultatele pe care le obții. El ia decizii pe baza cifrelor și nu face niciun efort de a relaționa cu angajații lui.

Cum îl neutralizezi: atunci când ai o idee, asigură-te că ai cifrele care să o sprijine, comunică pe ”limba lui”. Apoi poți incrementa pași mici pentru a te asigura ca asociază o față numărului tău (răspunde la un email printr-o întrevedere de exemplu), fără să îl forțezi să iasă din zona lui de confort antisocială.

Pescărușul.

Pescărușul este cel care relaționează cu angajații numai în situații criză, iar atunci când o face este repezit, nu gândește intervenția și de obicei lasă mai rău în urma lui decât înainte.

Cum îl neutralizezi: dacă toată echipa se pune de acord, o discuție cu el pentru a oferi feedback într-o manieră constructivă, non-amenințătoare, poate să îl facă să înțeleagă că trebuie să își schimbe un pic abordarea problemelor în cadrul echipei voastre.

Vizionarul.

Ceea ce îl face special sunt ideile și inovațiile, însă aceasă abordare poate fi destul de periculoasă într-o implementare pentru că el a trecut deja la următoarele viziuni iar tu trebuie să umpli golurile.

Cum îl neutralizezi: pune multe întrebări și sparge problema în bucăți mici pentru a îl forța să vadă potențialele probleme în implementarea ideii lui, concentrează-i atenția pe ce ar fi necesar ca să îi pui în aplicare idea.

Un articol de Dr. Travis Bradberry, co-autorul Emmotional Intelligence 2.0, co-fondator al TalentSmart, cel mai mare furnizor de teste de inteligență emoțională și training.