Articol de: Steluța Năstase, Online Marketing Specialist, ABC Human Capital
România anului 2015: o tendință se conturează încet și sigur: oamenii așteaptă ca tot mai multe companii să acopere „golurile” lăsate de guvernare și insatisfacțiile materiale. Pe de altă parte, companiile se așteaptă ca influența lor în cadrul comunităților să crească tot mai mult, iar capitalul lor social să devină motorul schimbării.
În ultimii ani, companiile autohtone și internaționale prezente în România au început inițiative prin care au arătat că sunt responsabile social: membrii lor au participat la plantarea copacilor în parcuri, în păduri, au donat sânge, au donat banii strânși unor cauze sociale. În 2015, această implicare socială devine imperativă pentru companiile care vor să supraviețuiască pe piață. Acestea trebuie să conștientizeze faptul că viabilitatea business-ului depinde de rezolvarea problemelor celor mai apăsătoare ale societății. Practic, fiecare companie trebuie să descopere scopul social al business-ului, pentru că, în ultimii ani, tot mai multe organizaţii, copleșite de criza financiară, au uitat de perspectiva pe termen lung, de comportamentul bazat pe valori, cum ar fi respectul și corelarea nevoilor societății cu dinamica business-ului.
Astăzi, doar companiile care creează o punte de legătură între problemele sociale și soluțiile de business sunt văzute ca lideri.
Pentru Millenials, generația născută în anii ’90 sau generația care va schimba lumea și care va da cei mai mulți lideri, implicarea socială este literă de lege. Companiile merită să investească în acești tineri. Sunt inteligenţi, au abilități tehnice, simț artistic și dorința de a se implica în probleme și de a le rezolva într-un mod original. În acest sens, una dintre cele mai mari companii de IT din lume are programe prin care donează calculatoare, soluții software și bani organizațiilor non-guvernamentale – totul pentru a crea oportunități pentru tinerii defavorizați, dar care au abilităţi tehnice. Pentru că millenials devin tot mai numeroși în companii și au acest „mindset”, companiile trebuie să fie tot mai dispuse să devină buni cetățeni corporate.
Cum poate fi atins obiectivul social al unei companii? Prin numirea tinerilor millenials în poziții de lider. Aceștia vor pune interesele și prioritățile angajaților pe primul loc, conform următorului concept: valoarea externă a companiei (obținerea de profituri, prezentare pe piață cu produse și servici
i bune) este dată de ambasadorii interni, de implicarea acestora în viața companiei și, automat, în viața comunității.
Activitatea stakeholderilor continuă să ia amploare și va afecta modul în care un business funcționează și interacționează cu problemele sociale. Implicarea stakeholderilor în viața unei companii este esențială. Companiile sunt mai productive când managerii, angajații şi stakeholderii își înțeleg reciproc interesele, aspirațiile și lucrează împreună. Chiar și pe cei mai critici stakeholderi trebuie să-i întrebăm ce așteaptă de la business.
În măsura în care este posibil, sunt agreate și parteneriatele cu alte business-uri pentru rezolvarea problemelor sociale din comunitate. Directorii de responsabilitate socială atrag atenția că nu este o strategie bună ca o companie să acționeze singură pe piață. Ea are nevoie de parteneri pentru a supraviețui. Un exemplu bun de parteneriat este acela dintre o companie producătoare de cereale pentru micul dejun și Institutul de Agricultură dintr-o țară africană. Pentru a preveni producțiile de cereale contaminate cu fungi naturali recunoscuți pentru slăbirea sistemului imunitar și pentru leziuni hepatice, compania a colaborat foarte bine cu Institutul de agricultură și a reușit să-i convingă pe fermieri să-și îmbunătățească practicile agricole. Chiar i-a motivat financiar pentru a încuraja producția naturală de cereale. Rezultatele? Fermierii și-au mărit veniturile, iar compania a înregistrat o creștere a vânzărilor cu peste 50%.
Promovare online, măsurare și recunoaștere în comunitate
Rata de penetrare a internetului va crește la peste 60% în 2015 în întreaga lume și în România (conform International Telecommunication Union). Prin urmare, merită investit în campanii de marketing online (Adwords, în special cu promovare pe YouTube și mobil, dar și afiliere) și, foarte important, este ca o companie să măsoare rezultatele și comportamentul vizitatorilor de la primul la ultimul click. Pentru derularea campaniilor de acest tip, companiile trebuie să lucreze cu echipe de performance marketing inhouse sau cu furnizori externi de servicii. O altă oportunitate pentru companii este să investească în oamenii pe care îi are, prin facilitarea accesului la cursuri specializate și recunoscute de marketing online. Foarte indicate sunt și tutorialele și cărțile online. Programele de afiliere câștigă tot mai mult teren și sunt indicate, desigur, dacă profilul business-ului permite, atât pentru prezența online, cât și pentru crearea unei comunități fidele. Pe o piață unde apar tot mai multe site-uri, un business trebuie să aibă un site personalizat și dinamic, adaptat comportamentului de navigare al vizitatorilor.
(Foto: David Castillo Dominici, FreeDigitalPhotos.net)
Citeste si articolul despre rolul pe care îl joaca femeile lider în motivarea angajatilor:
http://www.recrutaresiselectie.ro/article/de-ce-femeile-lider-joaca-un-rol-cheie-motivarea-angajatilor/