70% dintre afacerile de familie vor femei în fruntea companiei (studiu)

Cele mai mari obstacole care împiedică femeile să se lanseze în afaceri

Potrivit unui studiu realizat de EY, 70% dintre afacerile de familie iau în considerare numirea unei femei în fruntea companiei. Ipoteza nu este una nouă ea fiind enunțată și în urma altor cercetări efectuate asupra businessurilor de familie, dar a fost analizată cu atenție în studiul Women in leadership: the family business advantage, care acoperă 25 dintre cele mai mari afaceri de familie prezente în 21 cele mai importante pieţe la nivel global, se arată într-un comunicat remis de EY.

 

Printre cele mai importante concluzii privind afacerile de familie care susțin accesul femeilor în poziţii de conducere, se numără:

  • Aceste afaceri au, în medie, cinci femei în echipa executivă şi patru femei care sunt pregătite pentru preluarea unor poziţii de top management
  • Femeile reprezintă în medie 22% din echipa de top management a unei afaceri de familie
  • 55% dintre aceste afaceri au cel puţin o femeie în consiliul de administraţie
  • aproximativ 16% din pozițiile consiliilor de administraţie sunt ocupate de femei – ceea ce înseamnă mai mult de o femeie per consiliu
  • 8% dintre consiliile de administrație au în componența lor un procent de 50% sau mai mult femei
  • 70% din afacerile de familie iau în considerare ca următorul CEO să fie o femeie, iar 30% iau foarte serios în calcul numirea unei femei în fruntea companiei.

 

Comparând datele care caracterizează afacerile de familie cu statisticile globale per ansamblu privind afacerile, diferenţele sunt izbitoare. Participarea femeilor în echipele de top management s-a situat la 12,9% la sfârşitul lui 2013, iar procentul global de femei în poziţie de CEO a fost de 3,9%.

Procentul mediu la nivel global al femeilor în astfel de consilii atingea 12,7% la sfârşitul lui 20132. Este extrem de important de subliniat aici că afacerile de familie sunt incluse în aproape toate statisticile globale despre femei implicate în afaceri, inclusiv în cele menţionate mai sus.

„Întrucât multe dintre motivele pentru care femeile nu sunt numite în poziţii de conducere au la bază stereotipuri sociale – care sunt la rândul lor reacţii defensive ce conferă un sentiment general de securitate – multe companii listate sau corporaţii evită astfel de decizii, pe care acţionarii le pot considera riscante sau mai puţin conservative. De partea cealaltă, afacerile de familie au libertatea de a alege oamenii care stau la vârf, pe baza competenţelor şi a potenţialului observat – aceasta fiind una dintre explicaţiile pentru numărul mare de femei în poziţii de conducere din acest sector. Având în vedere că diversitatea la nivel de leadership este direct corelată cu niveluri superioare de engagement şi cu o creştere mai sustenabilă a veniturilor, cred ca afaceri ca acestea, care se bazează pe simţ practic şi gândire pragmatică în plasarea angajaţilor de valoare, sunt cele care vor avea succes pe termen lung,” explică Andreea Mihnea, HR Director, EY România.

Studiul arată că afacerile de familie cred în valoarea femeilor în poziţii de conducere în general, deci inclusiv a femeilor care nu fac parte din familie. Companiile care au luat parte la studiu au, în medie, doar între una şi două femei din cadrul familiei în poziţii de conducere, alături de un număr mediu de 3,5 femei din afara familiei pe astfel de poziţii. În plus, reprezentații acestor afaceri au declarat că pregătesc, în medie, un număr de patru femei pentru ocuparea poziţiilor de top management – dintre care, un membru al familiei şi trei femei care nu fac parte din familie.

Unele dintre cele mai mari şi mai longevive afaceri de familie de la nivel global susțin accesul femeilor la poziții de conducere mult mai înalte și într-un timp mult mai scurt decât celelalte tipuri de companii,” spune Alexandru Lupea, Partener în cadrul departamentului de audit financiar şi Strategic Growth Markets Leader, EY România. „Unele dintre aceste afaceri sunt giganţi ai economiei mondiale, care angajează un număr foarte mare de oameni, care domină industriile şi generează un impact puternic asupra economiilor locale şi asupra celei globale. Modul în care astfel de afaceri acţionează atunci când vine vorba despre punerea în valoare a liderilor femei ilustrează o cale diferită, mai durabilă şi mai sustenabilă pentru afaceri şi pentru economia mondială în ansamblul ei.”

  •  
  •  
  •  
  •  
  •