Patru ritualuri pentru fericire

fericire

Întâlnim în fiecare zi sfaturi despre cum să atingem starea de fericire. Doar că nu toate sunt adevărate. Cele mai sigure surse sunt cele științifice. Așadar, iată patru observații făcute de un expert în știința minții umane, Alex Korb, cercetător în neuroștiință la UCLA.

 

1 . Cea mai importantă întrebare de adresat în momentele de neîncredere

Câteodată, pare ca și cum creierul nostru refuză să fie fericit. Este posibil să ne simțim vinovați sau rușinați. De ce?

Vina și rușinea activează centrul de recunoștință din creier. Ne și îngrijorăm mult. Pe termen scurt, grija determină mintea să se simtă mai bine – cel puțin face ceva legat de problemele tale.  Toate aceste stări negative nu sunt soluțiile propuse. Neuroștiința încurajează folosirea intrebării: “Pentru ce sunt recunoscător în viața mea?”. Gratitudinea influențează creierul la nivel biologic prin eliberarea dopaminei. Adițional, starea de mulțumire intensifică producția de serotonină. Chiar dacă nu găsești ceva pentru care ești recunoscător, doar procesul de a căuta este suficient pentru a schimba starea de tristețe.

Acest exercițiu nu doar că ne face creierul mai fericit, dar poate crea și un ciclu de feedback pozitiv în relațiile noastre.  Totuși, ce putem face când sentimentele negative ne copleșesc? Când nu vedem nicio ieșire din starea de apatie?

 

  1. Pune etichete pe sentimentele nocive

Spune sentimentelor pe nume. Este atât de simplu. Pentru a reduce încărcătura emoțională, trebuie folosite câteva cuvinte pentru a descrie emoția și, ideal, limbajul simbolic (metafore, metrici, simplificări). Această acțiune necesită activarea cortexului prefrontal, care scade solicitarea din sistemul limbic. Descrie emoția în câteva cuvinte și te va ajuta să îi reduci impactul.

Totuși, poate starea noastră nu este foarte dificilă, însă cu siguranță există aspecte din viață care cauzează stres. Iată o cale ușoară de a le învinge.

  1. Ia acea decizie

Ai luat vreodată o decizie și brusc ai simțit cum creierul tău se liniștește? Nu este o coincidență. Neuroștiința ne arată că luarea deciziilor reduce stresul și neliniștea. Deciziile implică formularea unor intenții și setarea unor obiective, toate aceste aspecte influențând cortexul prefrontal în mod pozitiv.

Desigur, procesul decizional nu este ușor. Ce decizii putem lua? Neuroștiința ne ajută și aici. Ia hotărârea bună, nu pe cea perfectă. Încercarea de a fii 100% fără cusur, obosește creierul prin apariția emoțiilor covârșitoare și ne simțim lipsiți de control.

Deciziile aduc și plăcere. Alegerile cauzează creșteri ale nivelului de dopamină. Te simți mult mai bine când te hotărăști asupra unui țel și îl și atingi versus situațiile când se apăr lucruri bune din întâmplare. Să luăm decizia de a merge la sală. Dacă mergem pentru că ne simțim rușinați sau obligați, nu luăm o decizie voluntară și creierul nu primește impulsul de plăcere. Mișcarea fizică devine un factor de stres.

Toate cele trei ritualuri menționate par a descrie un scenariu singuratic. Ar fi bine să apară factorul social în această rețetă a fericirii. Care este acțiunea pe care o poți face pentru a ajunge la fericire, conform neuroștiinței?

  1. Contactul uman

Avem nevoie de dragostea și acceptarea celorlalți. Când nu le primim, doar. Și nu vorbim de o dezamăgire, ci chiar de durere.  Într-un experiment cu imagistică prin rezonanță magnetică, excluderea socială activează aceleași circuite cerebrale că și durerea fizică.

Una dintre principalele căi de a elibera oxitocina este prin intermediul atingerii. Față de cei apropiați putem să folosim mai des limbajul atingerii.  Îmbrățișarea, în special cea îndelungată, eliberează oxitocina, care reduce activitatea amigdalei din creier. Putem recurge și la masaj. Această tehnică regăsită sub multe forme, poate să ne ridice nivelul de serotonină cu până la 30%. Masajul reduce nivelul hormonilor de stres, al durerii, îmbunătățește somnul și reduce oboseala.

 

Rezumat:

  • Întrebați-vă pentru ce sunteți recunoscători. Nu există răspunsuri? Nu contează. Simpla căutare ajută.
  • Etichetează emoțiile negative. Dă-le un nume și creierul nu va mai fi concentrat pe ele.
  • Ia decizii. Optează pentru “suficient de bine” în loc de “cea mai bună decizie de pe pământ”.
  • Îmbrățișări, îmbrățișări, îmbrățișări.

 

Cea mai simplă cale de a porni spre fericire?

Trimite cuiva un e-mail de mulțumire. Așa cum explică cercetătorul Alex Korb: totul este interconectat. Recunostinta îmbunătățește somnul. Somnul reduce durerea. Durerea scăzută amelioreaza starea. Starea de bine reduce anxietatea, care ajută la concentrare și planificare. Concentrarea duce la decizii. Deciziile scad agitația și sporesc bucuria. Bucuria oferă motive pentru gratitudine. Și astfel ajungi la capătul spiralei fericirii, doar pentru a începe din nou.