Măsurile luate de Guvern pentru stimularea investițiilor

În scopul stimulării investițiilor și pentru crearea de noi locuri de muncă, Guvernul a aprobat astăzi (28 oct 2015) următoarele măsuri fiscale: reducerea TVA pentru livrarea apei potabile și a apei pentru irigații, devansarea cu un an a reducerii impozitului pentru veniturile din dividende, precum şi introducerea unui sistem de impozitare diferențiat pentru microîntreprinderi.

Măsurile fiscale aprobate printr-o Ordonanța de Urgență  se vor aplica începând cu 1 ianuarie 2016 și prevăd următoarele:

  • Începând de anul viitor, se va extinde aplicarea cotei reduse de TVA de 9% și pentru livrarea apei potabile și a apei pentru irigații în agricultură;
  • Reducerea cotei de impozitare de la 16% la 5%, aplicabilă dividendelor distribuite persoanelor române, fizice și juridice, precum și dividendelor obținute, din România, de către persoanele nerezidente;

În ceea ce privește impozitarea microîntreprinderilor, s-au stabilit următoarele:

  • se majorează plafonul de încadrare în categoria ”microîntreprindere” de la 65.000 euro, la 100.000 euro cifră de afaceri pe an fiscal;
  • se introduce un sistem de cote de impozitare diferențiate, în funcție de numărul de salariați, între 1% și 3%, după cum urmează:
    1. a) 1% pentru microîntreprinderile care au peste doi salariați, inclusiv;
    2. b) 2% pentru microîntreprinderile care au un salariat;
    3. c) 3 %  pentru  microîntreprinderile care nu au salariați.

Actul normativ adoptat de Guvern include și alte prevederi, printre care se numără:

  • Extinderea categoriei persoanelor juridice române care nu datorează impozit pe profit pentru veniturile obținute și utilizate, potrivit reglementărilor legale în domeniul educației naționale. În această categorie vor intra, potrivit acestui act normativ, și unitățile de învățământ particular preuniversitar;
  • Exceptarea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate a persoanelor fizice care dețin o asigurare pentru boală și maternitate pe teritoriul unui stat cu care România aplică un acord bilateral de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală-maternitate;
  • Prelungirea cu o lună, respectiv până la 31 martie 2016, a termenului pentru depunerea următoarelor documente:
  1. declarațiile privind clădirile proprietate a persoanelor fizice sau juridice cu destinație  nerezidențială sau mixtă;
  2. declarațiile privind mijloacele de transport radiate din circulație;
  3. justificările eliberate în anul 2015 privind scutirile sau reducerile de la plata impozitului pe clădiri, terenuri sau mijloace de transport, în cazul persoanelor îndreptățite.
  • Introducerea reglementării potrivit căreia, în cazul înmatriculării sau înregistrării unui mijloc de transport în cursul anului, proprietarul are obligația să depună o declarație la organul fiscal local în termen de 30 de zile de la data dobândirii.

Printre modificările aduse de Ordonanța adoptată de către Guvern, se numără și  desemnarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală drept autoritate competentă pentru efectuarea schimbului de informații cu statele cu care România s-a angajat printr-un instrument juridic. Această măsură este menită să contribuie la combaterea evaziunii fiscale.

(Sursa foto: farm1.staticflickr.com)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •