Opțională sau obligatorie, TVA split rămâne o chestiune care privește pe toată lumea

Optionala sau obligatorie, TVA split ramane o chestiune care priveste pe toata lumea

Cu câteva zile în urmă a avut loc Conferința anuală de fiscalitate organizată de către EY România, care a servit despre platformă pentru discuții cu privire la reglementările din România și climatul internațional. Unul dintre subiectele abordate a fost și plata defalcată, subiect ce a ținut companiile în incertitudine până în momentul în care a ajuns la un final. Cu mai multe informații și explicații a venit Ioana Iorgulescu, Partener Asociat Impozite indirecte, EY România.

De la jumătatea anului trecut, au început să aibă loc discuții pe marginea acestei schimbări și a fost o totală incertitudine. În forma originală, se aplica TVA obligatoriu până la 1 ianuarie și opțional pentru perioada 1 octombrie – decembrie. În cele din urmă, pe 28 decembrie, a apărut legea de aprobare a ordonanței pe modificările care spuneau că TVA split nu mai este obligatorie pentru toată lumea, ci doar pentru o anumită categorie.

Adică, persoanele impozabile care au datorii către bugetul de stat în diferite cuantumuri:

  • >15.000 de lei în cazul contribuabililor mari;
  • >10.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii;
  • >5.000 de lei pentru restul contribuabililor.

O altă categorie include persoanele care se află sub incidența legislației naționale privind procedurile de insolvență. Pentru cei care nu se încadrează în nici una dintre aceste categorii, plata defalcată a TVA este opțională și trebuie să facă o notificare.

Pentru ce operațiuni se aplică?

În ambele cazuri – celor care optează sau sunt obligați prin lege să aplice TVA split – se aplică pentru toate prestările de bunuri și servicii, pentru care locul de operațiuni se consideră a fi în România. Dar nu se aplică pentru acele operațiuni pentru care persoana obligată la plata TVA este beneficiarul. „De exemplu, nu se aplică pe regula de B2B sau pentru operațiunile în care se aplică regimuri speciale, cum ar fi tranzacțiile imobiliare unde se aplică măsura de simplificare sau pentru tranzacții cu deșeuri (unde persoana obligată la plata TVA este tot beneficiarul, prin taxare inversă)”, explică Ioana Iorgulescu.

 De când se aplică?

Contribuabilii cu restanțe (după cum sunt menționate mai sus) la 31 decembrie 2017, care nu și le-au achitat până la 31 decembrie 2018, intră automat în sistem, începând cu 1 martie.

Se fac înrolări automate pentru contribuabilii cu datorii TVA mai vechi de 60 de zile lucrătoare, începând cu data de 1 a celei de-a doua luni următoare celei în care s-a împlinit termenul de scadență.

Se mai fac întolări automate în sistem și începând cu data de 1 a lunii următoare cererii în care organul fiscal constată că persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA este în procedură de insolvență și nu a informat organul fiscal.

Cine plătește TVA defalcat?

„Această întrebare privește pe toată lumea, pentru că, deși această plată defalcată este opțională, dacă aveți furnizori care sunt în sistem, dumneavoastră, în calitate de client, va trebui să faceți plata defalcată a TVA. Aceasta este o obligație a beneficiarului. În mod normal, furnizorul este obligat prin lege să vă înștiințeze și să vă comunice contul în care trebuie să îi faceți plata defalcată”, atenționează consultantul EY.

Pe de altă parte, există posibilitatea ca furnizorul să-și vireze plata singur din contul curent în contul lui de TVA, deși nu este obligat. Totuși, dacă furnizorul nu face plata sau dumneavoastră nu aveți o dovadă în acest sens, sunteți pasibili de penalitate, deoarece nu ați respectat obligația de a face plata defalcată.

Există o serie de cazuri speciale în care furnizorul este obligat să-și facă singur plata defalcată, de exemplu atunci când încasează numerar, cu card de credit sau într-un cont escrow. De asemenea, există anumite excepții de la efectuarea plății defalcate. De exemplu, atunci când se face plata în natură sau prin compensare, când plata nu se efectuează direct de beneficiar către furnizor, în cazul finanțării acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare prin preluare creanțelor sau atunci când plata se efectuează prin carduri de credit sau debit.

Sancțiuni

Situațiile în care se aplică sacțiuni sunt următoarele:

  • Plata eronată a sumelor în alt cont decât cel de TVA – aici ar intra cei care nu au optat ei, dar au un furnizor care a făcut-o și îi face plata în cont curent;
  • Neplata TVA către furnizor din contul de TVA;
  • Necomunicarea contului de TVA clienților – aici intră toți cei care au optat pentru TVA split, dar nu își informează de acest lucru partenerii de afaceri;
  • Nevirarea sumelor de TVA în contul de TVA propriu acolo unde legea prevede acest lucru;
  • Debitarea conturilor de TVA cu alte sume decât cele prevăzute express în legislație.

Totuși, snt și anumite stimulente pentru aplicarea opțională. În 2017, cei care intrau opțional, aveau 5% reducere a impozitului pe profit pentru trimestrul 4 și puteau beneficia de anularea penalităților în anumite condiții. În 2018, a rămas această scutire de 5% pe toată perioada în care se aplică sistemul.

Chiar dacă nu ați optat pentru aplicarea TVA, aveți în continuare obligația de a vă asigura că știți care din furnizorii voștri aplică TVA defalcat ca să puteți negocia efecturarea plății.

Foto: EY România / Facebook