STUDIU. Situația politico-economică din România ultimilor ani a schimbat preferințele de consum

Într-un mediu economic și politic instabil, românii acordă o altă ordine și importanță nevoilor din piramida lui Maslow. Astfel că, atunci când ne raportăm la categoriile de vârstă, etapele emoţionale şi sociale, experienţele şi atitudinea faţă de traiul de zi cu zi, putem observa că românii au inversat aceste nevoi.

Trăim într-o Românie “cu susul în jos”, în care vârsta nu mai este principalul factor care traduce trecerea de la o nevoie la alta, de la nevoile de bază la cele ce ţin de împlinirea spirituală. Așa susține un studiu etnografic calitativ desfăşurat de Reveal Marketing Research, care evidențiază că, în zilele noastre, elementele cu cea mai mare influenţă în stabilirea nevoilor sunt rolurile sociale îndeplinite de fiecare persoană în parte, contextul în care se află şi, nu în cele din urmă, fricile şi preocupările acestora.

“Folosim piramida lui Maslow de peste 70 de ani, aceasta ajutând marketerii în mediul business din toate domeniile, fără a ne întreba însă cât de prezente sunt aceste nevoi în rândul diferitelor categorii de vârstă. Trăim într-o ţară cu pro­ble­me sociale grave – corupţia, nivelul scăzut de trai, instabilitatea economică -, probleme care ne influenţează atât viaţa de zi cu zi, dar şi felul în care ne percepem rolurile în societate şi în viaţa personală. Nu e de mirare că bătrânii au nevoie de apartenenţă şi dragoste când mulţi dintre ei se gândesc la copiii lor care locuiesc de ani de zile în diaspora. De obicei urcăm spre vârful piramidei atunci când o nevoie e satisfăcută, deci nu ne surprinde nici faptul că persoanele de 40 de ani nu au reuşit să depăşească nevoia de bază – grija faţă de hrană – din cauza fricii că nu au ce pune pe masă copiilor. Trăim într-o Românie a cărei traiectorie ne defineşte felul de a fi şi de a gândi, iar în zilele noastre ne asemănăm ţării noastre – instabili emoţional, incapabili să vedem “the big picture”, cu valori şi percepţii influenţate de factori externi, incapabili să găsim putere în interiorul nostru”, a declarat Magda Vişoiu, Qualitative Researcher, Reveal Marketing Research.

Românii cu vârste până în 35 de ani

Potrivit studiului, categoria tinerilor de până în 35 de ani este situată în vârful piramidei. Nevoia de autoîmplinire este susţinută de frica acestora de a nu-şi atinge potenţialul propriu din cauza lipsei de oportunităţi din România.

Tinerii nu mai sunt atenţi la nevoile de bază ce necesită rezolvare imediată, găsind un echilibru între viaţa socială, profesională, personală. Au, în schimb, o atitudine pesimistă, sceptică atunci când vine vorba de atingerea unui scop în viaţă. Acest comportament se datorează inegalităţii şi presiunii sociale, elemente ce-i afectează la nivel emoţional.

Categoria de vârstă 36-45 de ani

De asemenea, studiul a relevat faptul că nevoile fiziologice de la baza piramidei stârnesc frici puternice persoanelor tinere-mature (36-45 de ani), în special persoanelor căsătorite, cu copii mici. Aceste frici au legătură, în mare parte, cu res­ponsabilităţile acestora de tineri părinţi şi se nasc din cauză ca aceştia se simt copleşiţi de activităţile multiple de pe lista lor de obli­ga­ţii.

Această categorie de persoane este preocupată de hrană şi de odih­nă, iar temerile lor referitoare la nesiguranţa zilei de mâine se împletesc cu grija pentru o alimentaţie sănătoasă, un program cât mai bine structurat şi cu o atentă supraveghere a veniturilor lunare care asigură acoperirea acestor nevoi. Cauzele acestor probleme sunt programul încărcat de la locul de muncă şi veniturile scăzute din ţara noastră.

Categoria de vârstă 45-60 de ani

Nevoile de securitate stârnesc frici categoriei maturilor cu vârsta cuprinsă între 45 şi 60 de ani. Este vorba de o teamă cauzată de aspecte financiare (ratele şi datoriile acestora şi ale copiilor lor la bancă, de exemplu) dar şi de o frică provocată de grija pentru viitorul familiei lor.

La această vârstă, nesiguranţa apare şi când vorbim de păstrarea locului de muncă, siguranţa proprietăţii sau sănătate, acestea avându-şi rădăcinile în intrarea într-o nouă etapă a vieţii – toamna vieţii lor profesionale şi personale. Totodată, este vorba mai degrabă de o conştientizare a rolului lor de părinţi şi o dorinţă de a nu da greş pe plan profesional sau familial. Aceste frici se formează din cauza situa­ţiei economice dificile, dar şi a unei pieţe a locurilor de muncă instabile.

Peste 60 de ani

Seniorii de peste 60 de ani sunt cei mai echilibraţi şi se aşază cel mai natural pe scara nevoilor lui Maslow. Chiar dacă nu au frici şi nevoi situate în vârful piramidei (autorealizare) aşa cum ne-am aştepta, maturii au frici tot puternic emoţionale – teama de a se nu se realiza pe plan personal sau de a nu atinge recunoaşterea socială şi respectul altora sau de a nu-şi fi îndeplinit toate rolurile sociale avute în viaţa lor. O altă frică prezentă puternic în rândul persoanelor în vârstă este teama de singurătate dacă vorbim de familie (înţeleg că nu mai pot beneficia de ajutorul copiilor).

(Foto: Bram Sorem/www.flickr.com)