Pasiunea în job nu este o vorbă goală

de Ioan Simu, Director General, Mercury Research

Înainte de Revoluţie, cel mai bun post şi singurul era la stat. După Revoluţie, puteai considera o reuşită în carieră să lucrezi pentru o companie multinaţională în domeniul bunurilor de consum – un post în Coca-Cola sau P&G era marca succesului.

Câţiva ani mai târziu, era foarte atractiv un post în companiile de telefonie mobilă, unde cele mai bine plătite joburi tocmai apăruseră odată cu intrarea pe piaţă a companiei Connex, iar cei mai performanţi profesionişti din FMCG au fost atraşi de acest domeniu. Odată cu creşterea din Real Estate, o bună parte dintre profesioniştii din FMCG şi Telecom au fost atraşi în construcţii sau imobiliare şi, similar, majoritatea a fost ulterior atrasă către bănci.
Există domenii mai atractive decât altele? Reuşesc ele să loializeze angajaţii şi să-şi formeze resurse umane valoroase? Sunt banii singurul motiv pentru care angajaţii sunt atraşi într-o firmă?

Studiile Mercury Research despre angajaţi răspund acestor întrebări, iar unul dintre răspunsuri este acela că banii nu sunt singurul motiv şi nici chiar cel mai important.

Loialitatea angajaţilor în funcţie de domeniul de activitate

Particularităţile fiecărei industrii în parte aduc informaţii utile despre ceea ce generează loialitatea angajaţilor şi servesc drept inspiraţie atât pentru companii din domenii diferite care îşi pot îmbunătăţi politicile interne, cât şi pentru cele din acelaşi sector.

Pentru analiza de faţă, am selectat patru domenii, care concentrează o mare parte a forţei de muncă din România – educaţia, distribuţia, producţia şi retail-ul –, pe care le-am urmărit prin intermediul studiului StaffChoice. Acesta oferă o comparaţie cu media la nivel naţional şi măsoară satisfacţia şi gradul de loialitate al angajaţilor, asigurându-le angajatorilor un instrument complex de management şi HR pentru îmbunătăţirea performanţei angajaţilor.

În educaţie şi producţie, loialitatea e crescută

Deşi este un domeniu în care beneficiile salariale sunt relativ mici, în educaţie, se observă o loialitate foarte mare a angajaţilor: aproape opt din zece angajaţi au o vechime mai mare de trei ani, în timp ce în retail mai puţin de jumătate depăşesc această vechime. Cei mai mulţi dintre angajaţii din învăţământ nu doresc să schimbe locul de muncă.

O concluzie a studiului este că pasiunea împreună cu alte avantaje depăşesc anumite inconveniente, cum ar fi nivelul salarial scăzut. Un număr foarte mare de angajaţi din educaţie nu este mulțumit de salariul fix de bază sau de beneficiile extrasalariale, cei mai mulţi considerând că salariul este sub nivelul pieţei. Cu toate acestea, sunt mândri de locul lor de muncă, pun pasiune în ceea ce fac, dau tot ce este mai bun şi doresc să îmbunătăţească situaţia organizaţiei / instituţiei în care lucrează.

Pasiunea nu este însă singurul factor care determină loialitatea angajaţilor din educaţie. Respectul de care se bucură, faptul că se simt apreciaţi şi evaluaţi corect, satisfacţia faţă de management sau programul de lucru sunt, de asemenea, aspecte importante. Angajaţii din educaţie sunt mulţumiţi de modul în care sunt conduse organizaţiile din care fac parte, de comunicarea managementului şi de faptul că promisiunile sunt respectate.

Un grad de loialitate şi de implicare ridicat, comparabil, pe alocuri, cu cel din educaţie, se regăseşte şi în producţie, aproape două treimi dintre angajaţi afirmând că se văd lucrând în viitor în compania actuală. Ca şi în educaţie, angajaţii sunt absorbiţi de ceea ce fac şi dau tot ce e mai bun pentru ca organizaţia să aibă performanţe deosebite. De asemenea, se bucură de respectul colegilor şi al superiorilor şi simt că fac parte dintr-un mediu în care se pot dezvolta profesional. Totuşi, spre deosebire de educaţie, în producţie, angajaţii sunt într-o măsură mai mare satisfăcuţi de salariul fix şi de alte beneficii extrasalariale, numărul celor mulţumiţi fiind mai mare chiar şi decât media la nivel naţional.

Distribuţia şi retail-ul au parte de o loialitate scăzută

Situaţia este însă diferită atunci când veniturile salariale scăzute nu sunt compensate de pasiunea pentru job sau de satisfacţia faţă de politicile de HR, management sau mediul de lucru. În distribuţie şi retail, satisfacţia faţă de veniturile salariale este mai mică decât media la nivel naţional, iar angajaţii nu se simt respectaţi, apreciaţi şi evaluaţi corect. De asemenea, nu întrevăd oportunităţi de promovare şi consideră că nu se investeşte suficient în dezvoltarea profesională. Lucrătorii din aceste domenii au un grad mic de loialitate, se văd doar temporar lucrând în compania respectivă şi nu au un sentiment de apartenenţă şi de mândrie.

Față de media la nivel naţional, în distribuţie şi retail se înregistrează cele mai mici procente ale încrederii în top managementul companiei. În distribuţie, sentimentul de detaşare este întărit de nemulţumirea faţă de modul în care managementul comunică obiectivele companiei şi chiar pe cele persoanele. De asemenea, angajații din domeniu acuză faptul că nu sunt încurajaţi să fie creativi şi că iniţiativele legate de îmbunătăţirea performanţelor nu sunt apreciate.

Aproape trei sferturi (70%) dintre angajaţii români intenţionează să îşi schimbe actualul loc de muncă, tendinţă care a rămas relativ constantă în ultimii trei ani de când analizăm evoluţia forţei de muncă prin intermediul studiului „Cei mai iubiţi angajatori”. Ce spune acest procent ridicat despre satisfacţia la locul de muncă, despre loialitatea angajaţilor şi despre potrivirea aspiraţiilor proprii cu actualul job? Cu siguranţă, este un aspect care merită analizat în primul rând de către angajatori, care ştiu că productivitatea muncii este în strânsă legătură cu satisfacţia angajaţilor. Analiza de mai sus răspunde la câteva aspecte legate de ceea ce determină loialitatea angajaţilor, însă fiecare companie în parte trebuie să urmărească intern gradul de satisfacţie şi de implicare a angajaţilor, în vederea creării unui mediu de lucru productiv.

Informaţiile sunt extrase din studiile „StaffChoice” şi „Cei mai iubiţi angajatori”, realizate de Mercury Research la finalul lui 2013.

(Foto: @Saigon/www.flickr.com)