Pentru a putea crește nivelul de productivitate al unui angajat, trebuie, în primul rând, să îl poți măsura. Dacă măsori productivitatea unui angajat o dată la începutul unui ciclu de lucru și apoi, din nou, peste șase sau 12 luni, vei putea afla dacă ai parte de un membru al echipei sârguincios.
Dar ce măsurăm atunci când vrem să aflăm cât de productivi sunt oamenii din subordinea noastră? Mai jos, aveți câțiva pași care vă vor ajuta în creionarea unei scheme de măsurare.
Pasul 1: alege care este output-ul de măsurat. În cazul producției, este destul de simplu: dacă un angajat lucrează opt ore pe zi și produce 80 de creioane, acesta produce 10 creioane pe oră. Definiți-vă pentru fiecare categorie de angajați care este rezultatul pe care ar trebui să îl înregistreze la finalul unei unități (zi, lună, an).
Pasul 2: stabilește care este valoarea input-ului, câte ore de muncă sunt alocate producției. Dacă un angajat lucrează de la ora 9.00 la ora 18.00 și are o pauză de masă 30 de minute, înseamnă că, pentru a obține output-ul stabilit la pasul 1, acesta lucrează 8 ore și 30 de minute. Astfel, vei putea calcula un raport dintre output și input.
Pasul 3: atribuie valoare financiară procesului. Să presupunem că un angajat produce în opt ore 100 de produse (12,5 produse/ora). Dacă produsul tău costă 10 euro și tu îți plătești angajatul cu 25 de euro pe oră, asta înseamnă că pentru fiecare 25 de euro plătiți, ție îți vin înapoi 125 de euro. Dacă împarți output-ul la input, reiese: 125/5 = 5. Înmulțeşte cifra obținută cu 100 și vei afla care este gradul de productivitate al angajatului (5 x 100 = 500). Puteți trage concluzia că el are un nivel de productivitate de 500%. Prin urmare, produce unități în valoare de cinci ori mai mare decât salariul său.
Pasul 4: în cazul măsurării productivității în sectoarele care nu produc bunuri fizice, cum ar fi vânzările, totul se traduce în bani. Un om de vânzări care câștigă 150 de euro pe zi și vinde de 1.000 de euro pe zi va avea un nivel de productivitate de 1.000/150 x 100 = 666. Acest vânzător aduce în companie de 6,6 ori mai mulți bani decât primește el ca salariu.