Modelul occidental de salarizare: Angajații sunt mai motivați dacă pot alege pachetul salarial

Companiile care vor să își reducă costuri și, în același timp, să își stimuleze angajații să fie mai eficienți, ar trebui să aplice modelul occidental de salarizare.

Aceasta este una dintre concluziile directorilor de HR, prezenţi la ZF HR Conference 2015.

În prezent, pachetul salarial al unui angajat român este format în proporţie de 81% din salariul fix, la care se adaugă plăţile variabile – bonusurile sau primele obţinute cu diferie ocazii – în cuantum de 7%, precum şi bene­ficiile (cum sunt tichetele de masă, de exemplu), care reprezintă 12% din valoarea totală a sumei pe care o plăteşte un angajator pentru salariaţi.

Comparatriv, în Germania, salariul reprezintă 75% din totalul pachetului salarial. Printre beneficiile oferite de companii se numără cadouri în bani de Crăciun pentru copii, asigurare de viaţă, primă de Crăciun, primă de Paşte, tichete de masă, primă de vacanţă, pensii private sau cursuri de perfecţionare.

Pe de altă parte, în Marea Britanie, salariaţii de la BBC primesc un bonus salarial lunar de aproape 4.000 de lire sterline, în cazul în care muncesc în fiecare zi ore suplimentare. În aceste condiţii, potrivit DailyMail, de la începutul anului 2009 şi până în decembrie 2014, BBC a cheltuit pe bonusuri de acest gen 187,4 millioane de lire sterline.

Cum ar putea fi acordate aceste bonusuri

Beneficiile acordate de companii trebuie să fie relevante pentru angajat, transparente, efi­ciente din punct de vedere fiscal. O soluţie cu care mai mulți paricipanți la conferința ZF au fost de acord este posi­bi­li­ta­tea salariaţilor de a-şi alege singuri beneficiul dorit. În plus, oferta de beneficii trebuie schim­bată periodic şi compania nu trebuie să se rezume la a da angajatului posibilitatea să aleagă o dată pe an sau mai rar.

”Atunci când alegi singur beneficiul, aprecierea asupra valorii acestuia creşte. Principalele beneficii alese de angajaţi sunt cadouri în bani de Crăciun pentru copii, asigurare de viaţă, primă de Crăciun, primă de Paşte, tichete de masă, primă de vacanţă“, spune Anca Georgescu, director executiv resurse umane Telekom Ro­mânia.

Politica de HR trebuie să ţină cont de diferenţele majore între caracteristicile dife­ritelor generaţii.

(Foto: Images Money/www.flickr.com)