Evadează din turmă!

Omul nostru se iubește intens. E cel mai bun la orice capitol. E singurul care are idei, soluții, viziune, claritate în abordare. Crede că lumea ar fi un loc mai bun dacă ar reuși să se cloneze și s-o populeze cu milioane de genii mici aidoma lui. Se întreabă oare ce-i împiedică pe cei din jur să gândească la fel, să reacționeze cum ”ar trebui”, să ”accepte adevărul” absolut.

Desigur, eroul poveștii noastre conduce o companie. Ca să-și împlinească visul de a fi în fruntea unei armate de executanți perfecți, care să facă întocmai și la timp ceea ce nici măcar nu a apucat să exprime, caută angajați spălați pe creier, dispuși să respecte întocmai cele mai stupide, greoaie și rigide proceduri. Să nu aibă păreri, ambiții, revendicări pentru că e obositor să-și exerseze gândirea. Să respecte întocmai și la timp cele mai tâmpe indicații.

Alte criterii pe care le folosește la recrutarea soldaților noi sunt: lipsa de personalitate, obediența absolută, nevoia de afiliere la prima comunitate care-i acceptă, lașitatea, servilismul, dragostea pentru status quo. Nu în ultimul rând, teama de concediere, astfel încât să se potolească imediat ce-i ameninți un pic.

În afară de antreprenorii care sunt mult mai expuși la această abordare complet stupidă, pentru că nu are cine să-i tragă de mânecă, mulți așa-ziși conducători din multinaționale procedează exact la fel, deși ar trebui să știe mai bine.

Nu le pasă nici un pic de principiile sau valorile companiilor lor despre diversitate, transparență, creativitate, inițiativă, responsabilitate sau implicare. Pentru că sunt geniali şi infailibili, iar lor nu li se aplică prosteli d-astea.

Așa se face că ajungi în magazinul operatorului de telefonie mobilă unde pierzi 10 ore pentru niște operații incredibil de simple. Nu te scoate din minți că nu merge sistemul informatic, nici că trebuie să semnezi 400 de hârtii sau că nu înțelegi deloc ce ți se oferă pentru că nimeni nu-și bate capul să-ți explice într-o română acceptabilă. Te îngrozește însă tinerelul cu care stai de vorbă pentru că nu-l străbate nici un fior legat de client. Nu-l interesează ce probleme ai, te ascultă grăbit, dar neatent, nu pune deloc întrebări, nu caută soluții. Doar recită proceduri. Dacă insiști, îți repetă discursul cu procedurile. Este doar o mașină stricată de vorbe goale și asta-l face mândru de el, de valoarea pe care o aduce angajatorului, clientului, societății. Este un profesionist desăvârșit și e abia la început.

Alt copil dezorientat te sună să-ți bage pe gât servicii financiare. Nici el nu întreabă nimic. Se enervează dacă-l întrerupi. Nu acceptă că nu te interesează ce are de oferit, că nu vrei să-i asculți inepțiile. I s-a spus că e apostolul binelui absolut pe pământ. Asta e suficient pentru el ca să insiste până-n pânzele albe pentru că știe ce-ți trebuie și nu vede nimic greșit în a-ți băga pe gât adevărul lui.

Te duci la bancă. Opt funcționari sunt în ședință. Încearcă, teoretic, să identifice căi de a-și servi mai bine clienții. Unul singur e la ghișeu unde se ocupă de vreo oră de un domn care a adus 50 de saci de monede. Îi pune în fișicuri egale povestind ce a mai agățat recent în club, cum cresc cu nesimțire prețurile în magazine și de ce i s-a defectat scuterul. Vreo zece nefericiți așteaptă să le vină rândul să-și plătească creditele. Unul dintre ei îndrăznește să întrebe dacă se mai poate deschide un ghișeu. „Vă rog să nu ne deranjați”, zice directoarea sucursalei bancare extrem de înțepată. „Ne concentrăm să găsim soluții pentru creșterea satisfacției dumneavoastră.”

Te întâlnești cu directorul de marketing al unei companii care vinde băuturi carbogazoase de tip Cico. Îți spune că publicitatea tradițională și-a trăit traiul, și-a mâncat mălaiul. Nu mai merge deloc. Agențiile vin numai cu propuneri prăfuite, audiențele TV au scăzut dramatic, afișajul stradal a devenit invizibil pentru consumator, printul este mort și îngropat deja. Toate bune și frumoase. Mai departe, ce face acest executiv vizionar, capabil, eficient? Mai taie un salariu, mai dă afară niște angajați, mai ia din bugetele de training, de călătorii, de evenimente, de acțiuni de responsabilitate socială și investește tot ce a strâns în publicitate pentru că nu știe nimic altceva.

Cine pierde folosind angajați spălați pe creier? Nu CEO-ul sau echipa managerilor din fruntea ierarhiei, ci compania care-și deteriorează imaginea și clientul care beneficiază de o experiență îndoielnică. Apoi, omul obedient însuși care trăiește o viață searbădă, ignorându-și potențialul de creștere și dezvoltare, mulțumindu-se cu puțin, mișcându-se într-un țarc din ce în ce mai strâmt.

Ce-i de făcut?

Dacă ți-e teamă că ai putea fi chiar tu cel al cărui creier este agresat, oprește-te, uită-te-n oglindă, decide-te dacă ținerea capului mereu plecat este sau nu o problemă pentru tine. Dacă este, află ce te face să accepți acest statut, apoi apucă-te să găsești cea mai bună soluție ca să ieși la liman. Nu uita că există undeva acolo o potecă, numai a ta, care nu seamănă cu altele. Depinde doar de tine s-o găsești și s-o folosești.

Dacă ești în postura de a influența oameni, fie în sala de curs, fie la job, abține-te să încurajezi starea de eunuc temător, de sclav obedient, de ostaș disciplinat îndrăgostit de reguli și proceduri, incapabil să decidă de unul singur sau să priceapă ce scop are.

Oricine poate să fie generos, original sau inspirat măcar un pic, chiar dacă a fost constant condiționat să creadă că este incapabil sau că nu va putea să-și depășească limitele trasate arbitrar de un neica nimeni.

Pasivitatea, obediența, nepăsarea, lipsa de implicare și de pasiune te împiedică să fii tu însuți. Ele nu sunt atribute indispensabile succesului, cum propovăduiesc conducătorii răuvoitori. Evadează din turmă, cât mai ai timp!

(Foto: Steve Beger, www.flickr.com)

Calin Cavaleru

Călin Cavaleru, Managing Partner, HTDI Consult

Călin este autor, speaker și consultant. Activează în business-ul privat încă din 1991. Simplifică viața conducătorilor de echipe și companii prin tehnici de gândire rațională. Fiind specialist în optimizarea funcționării organizației, își ghidează clienții spre cele mai simple, ieftine și durabile soluții. Călin a lucrat pentru companii din media, producție, banking, asigurări, auto, retail, oil&gas, IT&C, FMCG și producție publicitară, ca trainer pentru echipele de conducere, mentor sau coordonator de proiect.

instagram linkedin twitter google-plus facebook

  •  
  •  
  •  
  •  
  •