Tehnici de supraviețuire în lumea afaceriștilor chinezi

Tehnici de supraviețuire în lumea afaceriștilor chinezi

La prima vizită de lucru în China, managerii și oamenii de afaceri vestici au parte de un șoc cultural. Așadar, dacă ești manager sau şef al unei companii, trebuie să ştii câteva lucruri pentru a reuși într-o țară precum e China.

Cum să te pregăteşti în așa fel încât să faci o impresie bună atunci când te duci într-o astfel de țară, pentru mai mult de o săptămână? Când este crucial să saluți și cum să socializezi cu oamenii de afaceri? Și, cel mai important, cum îți dai seama dacă afacerea sau departamentul tău are şanse să se dezvolte acolo? Despre toate acestea, găsim informaţii într-un articol publicat de BBC.

Lumea afacerilor este alta în China

Cu siguranță, ajută să înțelegi diversitatea caracterelor chinezești și nuanțele subtile ale celor două dialecte oficiale din China, cel mandarin și cel cantonez. Esențial este, însă, să studiezi şi să asimilezi modul în care se fac afacerile în China.

Pentru străinii care nu sunt obișnuiți cu felul în care funcționează afacerile în China, lumea banchetelor formale de business, cu baiju (alcool) și abundenţa înţelegerilor verbale, poate fi surprinzătoare și confuză, la început. Aproape fiecare pas în conducerea unei afaceri în China este diferit şi mult mai nuanțat decât în lumea vestică sau chiar decât în alte părți din Asia, precum Singapore și Kuala Lumpur.

Potrivit lui Brian Sun, recrutor de vârf la Glasford, în Shanghai, mediul de afaceri din China este foarte orientat spre rezultate, spre deosebire de cel din vest, care se concentrează mai mult pe abordare și proces. În China, interacțiunea față în față nu este atât de uzuală. Echipele trebuie să ajungă la un consens. În Vest, se încurajează feedback-ul, se promovează dezvoltarea prin asumarea de riscuri și sunt apreciate promovările.

Teme, teme și iar teme

Pasul cel mai important pe care trebuie să-l faci ca să reușești în China, ca manager, este să planifici totul meticulos și să analizezi cu atenție contractele de muncă și de distribuție, să verifici procedurile și să îți faci o imagine de ansamblu a modului în care funcționează cultura muncii în China, crede consultantul pe cultură și pe afaceri, Andrew Hupert, Managing Director la ChinaSolved, o companie de training care îi ajută pe vestici să aibă succes în China.

Chiar și în lumea afacerilor, relațiile (guanxi) sunt cele care contează în China. Ele sunt mai importante decât aproape orice altceva, iar conceptul de relație este mult mai abstract în China decât în lumea vestică. „Guanxi” înseamnă o rețea de contacte și persoane loiale care formează baza tuturor tranzacțiilor de afaceri din țară, atât între chinezi, cât și între chinezi și străini. Este crucial să-ți cunoști partenerii de afaceri.

Relațiile, baza afacerilor în China

Dacă nu ai acces la o persoană importantă, nu va fi semnat nici un contract. Ca să obţii o semnătură, poţi acţiona în mai multe feluri: de la a aminti într-un mail despre familia partenerului tău de afaceri, până la a-ți invita la cină sau la karaoke echipa de lucru.

Un alt potențial pericol este să înțelegi greșit ceea ce-ți spune un partener de afaceri chinez. Pentru că imaginea contează foarte mult, chiar și când nu a soluţionat un aspect pe care l-ai rugat să-l rezolve, chinezul îți va spune că s-a făcut. Iar asta poate duce la multe surprize. Ca să eviți astfel de situații, trebuie să te asiguri că faci afaceri cu acei oameni care înțeleg relația de afaceri în același mod ca tine.

Imaginea la care țin atât de mult chinezii este un sistem complex ce ține cont de politețe, respect și reciprocitate, sistem care are un obiectiv important: să evite jena, cu orice preț. Spre deosebire de chinezi, oamenii de afaceri vestici au un mod mult mai direct de a comunica, ceea ce îi bulversează pe afaceriștii din China.

În ciuda multor obstacole, nimic nu este imposibil. În ultimii ani, în ajutorul managerilor străini ajunși în China au sărit firme care îi ajută să se adapteze. Specialiștii din aceste companii au ajuns chiar la o concluzie: cel mai bun mod de adaptare rămâne învățatul la locul de muncă.