Potrivit Eurostat, în ceea ce privește salariul minim pe economie, România abia a reușit să depășească Bulgaria. Valoarea de 235 de euro / lună este foarte departe de sumele pe care le primește cel mai prost plătit angajat din Belgia, Germania sau Irlanda, de exemplu.
La nivelul lunii iulie 2015, 22 dintre cele 28 de state membre ale Uniunii Europene (Danemarca, Italia, Cipru, Austria, Finlanda și Suedia sunt excepțiile) au setat un salariu minim pe economie. Începând cu iulie 2015, valorile acestuia au variat considerabil pe întregul continent, de la 194 de euro în Bulgaria, până la 1.923 de euro în Luxemburg. În graficul de mai sus, sunt prezentate și valorile salariului minim pe economie din statele candidate Albania, Muntenegru, Macedonia, Serbia și Turcia.

În imaginea de mai sus, statele sunt împărțite în trei grupe: prima include țările în care salariul minim brut este sub 500 de euro/lună (Bulgaria, România, Lituania, Ungaria, Republica Cehă, Letonia, Slovacia, Estonia, Croaţia și Polonia), al doilea grup, state cu valori cuprinse între 500 și 1.000 de euro pe lună (Portugalia, Grecia, Malta, Spania, Slovenia), iar al treilea grup este format din cele șapte state în care salariul minim pe economie depășește 1.000 de euro/lună (Franța, Irlanda, Germania, Belgia, Olanda, Marea Britanie și Luxemburg).
Este important de luat în calcul pentru statele membre din afara zonei euro, cum este și cazul României, faptul că rata de schimb valutar poate influența aceste valori.
Pe 28 decembrie, Guvernul României a propus luni seară (28 dec 2015) în cadrul discuțiilor pe subiectul salariului minim pe economie, ca acesta să fie majorat începând cu 1 mai 2016, pentru a avea timp suficient pentru elaborarea unui studiu de impact, însă sindicatele pun presiune și se opun acestei propuneri.












