Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, avertizează cumpărătorii în legătură cu produsele achiziţionate în luna cadourilor, de la cosmetice, bijuterii, până la îmbrăcăminte şi încălţăminte, menţionând că produsele originale nu se vând la tarabe sau de către persoane fizice „cu sacoşa”.
„La achiziţionarea produselor cosmetice, consumatorii trebuie să fie atenţi la o serie de detalii care le certifică faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar informarea şi etichetarea lor respectă intocmai prevederile legale în vigoare. Consumatorii trebuie să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factura, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamaţie. Atenţionez asupra faptului ca produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau de persoane fizice «cu sacoşa»”, susţine Anghel, potrivit Agerpres.
Capcana preţurilor mici
De asemenea, consumatorii trebuie să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranţă din filiere paralele, dar să verifice şi calitatea ambalajului, dacă este corespunzătoare valorii produsului, pentru că sunt şanse mari ca un produs „de lux”, ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere.
Totodată, aceştia trebuie să examineze cu atenţie eticheta: o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere, dar şi să citească atent eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate, avertizează comisarul ANPC.
Consumatorii trebuie să ştie că unii producători şi importatori „de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii, iar pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţa sau al importatorului de produse din afara UE, spune Paul Anghel.
Nu în ultimul rând, majoritatea produselor cosmetice trebuie să aibă inscripţionată data de minimă durabilitate precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripţionată această dată, exprimată fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an, şi cu cifre arabe.
Potrivit sursei citate, anumite produse, precum cremele, nu au data de minimă durabilitate, ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (6, 12, 24 luni). În plus, sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune, cum sunt deodorantele).