Village, visages. Expoziție de fotografie de Felicia Simion

Village, visages. Expoziție de fotografie de Felicia Simion

Muzeul Național al Țăranului Român vă așteaptă luni, 27 iunie 2016, de la ora 18.30, la Sala Acvariu, la vernisajul expoziției de fotografie a Feliciei Simion, Village, visages. Intrarea este liberă.

Village, visages reprezintă o serie de fotografii digitale realizate în satul Ciocănești, județul Dolj, care își propune să ofere o perspectivă asupra percepției fotografiei în spațiul rural românesc actual, aflat sub influența tranziției și a schimbărilor socio-demografice. Proiectul constituie totodată lucrarea de diplomă dezvoltată în urma celor trei ani de studii în cadrul Universității Naționale de Arte din București, specializarea Foto-video.

Prima succesiune de imagini se constituie din cincisprezece portrete ale locuitorilor din Ciocănești („macrocosmos-ul” satului), realizate în perioada Săptămânii Mari a postului Paștelui, când satul este mai „întreg” ca nicicând. În fundal apare un covor de tip persan – adus din spațiul intim în cel public (câmpul) și fixat pe un stativ home-made – făcând aluzie la fotografia de studio a secolului anterior.

Pregătirea pentru actul fotografierii este esențială. O bătrână își scoate basmaua de pe cap, o așază la loc și repetă acest gest de aproximativ cinci ori, pentru ca, în final, cu o notă de conformare, să repună basmaua în poziția inițială. Invitat să-și aleagă postura în fața fundalului, un bărbat se întinde pe iarbă, moment în care câmpul devine o plajă, iar covorul, o uriașă umbrelă de soare.

Cea de-a doua serie constă în douăzeci și două de instantanee preluate din spațiul familial („microcosmos”), observaționale, decupate din dezordinea aparentă a gospodăriei țărănești. De la pâinea și portocalele învelite în pungi de plastic, la felul în care ardeiul roșu atârnă de tavan, elementele universului rural capătă personalitate și își creează o ordine proprie.

Filosoful Michel Foucault considera covorul ca nefiind altceva decât reproducerea bidimensională a unei grădini, spațiu sacru, simbol al fericirii universale. Pentru țăranul român, gospodăria simboliza un spațiu armonios, de o însemnătate spirituală profundă, un întreg cosmos care încăpea într-o mică parcelă, ce trebuia ocrotită de restul lumii.

Satul românesc rămâne pururi deschis unor noi posibilități, fiind o sursă constantă de fascinație. Proiectul va continua prin documentarea atât a efemerului, cât și a aspectelor perene ale mediului rural, intenția personală fiind de a lăsa în urmă o colecție de fotografii care împreună zugrăvesc portretul colectiv al satului Ciocănești.

Expoziția va putea fi vizitată până pe 4 iulie 2016.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •