Reconfigurează-ți jobul, nu îl abandona

Am ales programe complexe de dezvoltare pentru angajati

Ana, manager executiv, se luptă pentru a avea succes în jobul ei. Este un membru de bază în echipa de marketing din companie și își atinge constant obiectivele. Investește multe ore în muncă și a construit relații solide cu cei cu care lucrează. Managerul ei o consideră un angajat cu potențial enorm. În afara biroului, Ana recunoaște că simte ca stagnează, prinsă între tensiunea de zi cu zi și ce vrea cu adevărat să facă: explorarea căilor prin care compania poate folosi social media în acțiunile de marketing. Printre pasiunile ei se numără Twitter, blog-ul de marketing și gadget-urile mobile. I-ar plăcea să caute alt job, însă în condițiile actuale preferă să aștepte și să rămână în acel loc de muncă. “În fiecare săptămână, mă simt din ce în ce mai demotivată. Încep să mă întreb de ce am vrut din start această poziție.

Sună familiar? Potrivit unui studiu realizat pe 5000 de persoane, doar 45% din respondenți au declarat că sunt mulțumiți cu job-ul lor. În 1987, procentul era de 60% . Ce se poate face? Apare din ce în ce mai des în literatura de specialitate un concept denumit “job-ul ca meșteșug”. Implică redefinirea job-ului pentru a încorpora propriile motivații, abilitați și pasiuni. Exercițiul îndeamnă vizualizarea job-ului, maparea lui și reorganizarea elementelor esențiale în stilul cel mai potrivit persoanei în cauză.

Activitățile

Poți schimba limitele unui job prin a prelua mai multe sau mai puține task-uri, lărgirea sau restrângerea scopului acestora și prin schimbarea modului în care sunt abordate. Un manager de vânzări, de exemplu, se poate implica în organizare de evenimente pentru că îi place provocarea de a organiza grupuri și este pasionat de partea de logistică.

Percepția

Poți schimba modul în care este perceput scopul anumitor aspecte ale jobului sau îl poți redefini total. Directorul unei instituții nonprofit poate alege să se gândească la job-ul său ca având două părți – una mai puțin plăcută (căutarea contribuitorilor și a granturilor) și alta interesantă (crearea de oportunități pentru artiști aflați la început de carieră). Organizațiile care permit reorganizarea joburilor au multe de câștigat. Majoritatea modelelor de schimbare pun accent pe manageri în a-i ajuta pe angajați să își găsească motivația. Angajații devin astfel “antreprenori” în propria companie.

Exemplu de redefinire

Ce s-ar întâmpla dacă ar porni un proiect de redefinirea a job-ului său? Ar putea ajunge la un model ideal, dar realist – aliniat cu motivația, abilitățile și pasiunile sale. În primul pas, ar trebui să creeze o hartă a situației curente. În exemplul Anei, reiese faptul că petrece mult timp monitorizând performanța echipei, răspunzând la întrebări și făcând cercetare de piață. Un număr acceptabil de ore îl petrece setând bugete, scriind rapoarte și participând la întâlniri. O mică parte din zi o petrece pe task-uri critice precum dezvoltare profesională și crearea unor strategii de marketing.

Următorul pas în analiză este a găsi schimbările ce vor aduce mai multă implicare în munca sa. Această hartă o putem numi “a viitorului”. În această etapa se identifică motivațiile intrinseci, abilitățile și pasiunile sale. Motivația Anei este de a cultiva relații frumoase și de a se dezvolta personal. Puterile ei sunt comunicarea 1-la-1 și cunoștințele tehnice. Pasiunile sunt să îi învețe pe ceilalți și să afle despre utilizarea tehnologiilor noi.

Folosind harta anterioară, pot fi create noi taskuri care să ia proporțiile dorite și să aibă o alocare mai bună a timpului și a atenției. Dorința de a crea strategii de marketing este mare, așa că îi este oferită o prioritate. Îi este adăugată o componentă de social media. Pentru a încorpora și mai mult din această activitate, Ana decide să îi învețe pe colegii săi despre canalele sociale. Pentru taskurile care nu o avantajează, le adaptează (din “dezvoltare profesională” ajunge la “îmbunătățirea abilitaților de vorbire în public”). Activitățile care servesc unui scop sau au un rol comun sunt grupate împreună. Un rol este, de exemplu, “construirea și utilizarea expertizei în social media”.

Pasul final în această analiză este conștientizarea provocărilor pe care le va avea în transformarea noii hărți în realitate. Ana a decis că vrea să își folosească abilitatea de a înțelege noile tehnologii pentru a ajuta echipele de marketing și alte departamente în a folosi social media.

 

Limitele procesului de reconstrucție a unui job

Poate deveni un proces stresant dacă rezultatul este că se preiau prea multe task-uri sau ele sunt modificate fără a înțelege obiectivele de management. Managerul direct poate fi de ajutor în a identifica oportunitățile redistribuirii task-urilor în moduri complementare. O activitate neplăcută pentru cineva poate fi potrivită pentru altă persoană.

Pentru a trece printr-un proces sănătos, menține atenția pe a crea valoare pentru alții, a construi relații de încredere și a identifica pe cei din jur care te pot însoți.

Pașii de urmat se pot grupa astfel:

  • Concentrează-te pe o abilitate individuală sau organizațională care va aduce valoare pentru ceilalți.
  • Construiește o relație de încredere cu ceilalți, inclusiv cu managerul direct.
  • Direcționează eforturile către cei care cel mai probabil te vor ajuta sau îți vor fi complementari în ceea ce vrei să întreprinzi.

Modelarea unui job aduce schimbări importante și de lungă durată în activitatea unui angajat. Totul începe cu observarea obiectivă a activității zilnice și încrederea că se pot, cu adevărat, reconfigura elementele dorite. 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •