Fondatorul Inditex Zara este cel mai bogat miliardar al Europei. Cum a reușit

Cel mai bogat om din Europa este spaniolul Amancio Ortega, fondatorul lanțului vestimentar Inditex Zara, cu o avere de 64,5 miliarde de dolari.

Business Insider a realizat un top al celor mai bogaţi oameni din 18 ţări europene, iar pe primul loc se află spaniolul Amancio Ortega. Pentru realizarea ierarhiei, Business Insider a folosit topurile realizate anterior de revista Forbes.

Citește și Povestea lui John Paul DeJoria: De la birou amplasat într-o maşină, la avere de 4 miliarde de dolari

Amancio Ortega are o avere colosală, estimată la 64,5 miliarde de dolari, pe care nu a moştenit-o, ci şi-a ”adunat-o” după înfiinţarea Inditex Zara, în anii ’70. Cum a reușit spaniolul? A cercetat piața și a venit cu o strategie de succes.

Începuturile: de la delivery boy la antreprenor

Amancio Ortega s-a născut în 1936, în Busdongo de Arbas, Spania. Tatăl său lucra la căile ferate, iar mama era menajeră. Câțiva ani mai târziu după venirea pe lume a lui Amancio, familia Ortega s-a mutat în La Coruña, locul în care a început și povestea viitorului miliardar.

În La Coruña, Amancio a început să lucreze de la vârsta de 13 ani, ca delivery boy pentru un magazin de tricouri. La scurt timp, s-a angajat ca asistent la o croitorie. În timpul acestor slujbe, Amancio Ortega a realizat că un business eficient, care să economisească resurse materiale și de timp, ar presupune ca marfa să fie produsă rapid și să ajungă la client direct, fără intermediari. Ideile sale au fost puse în practică în 1960, când Ortega devine, la numai 24 de ani, managerul unui magazin de haine adresat oamenilor înstăriţi din La Coruña, unde va produce haine de calitate la preţuri reduse.

Citește și Povestea Starbucks. Howard Schultz: Am avut o idee, dar șefii au respins-o

Trei ani mai târziu, Ortega decide să-și deschisă propria afacere – Confeccions GOA (iniţialele numelui său scrise invers), unde avea să producă halate și să adune bani pentru afacerea care avea să-l facă miliardar.

Primul magazin Zara și succesul strategiei lui Ortega

Primul magazin Zara se deschide în 1975, pe cea mai circulată stradă din La Coruña, potrivit Forbes. Familia Lui Ortega şi un grup restrâns de angajaţi au format board-ul magazinului, iar Ortega deținea întreg controlul asupra producţiei şi distribuţiei, ceea ce a însemnat că schițele noilor piese vestimentare deveneau produse pe rafturile magazinelor în timp record. Revista Business Week scria, în 2006, că Zara are nevoie de doar două săptămâni pentru a dezvolta un produs nou și pentru a-l trimite în magazine, comparativ cu media de șase luni a celorlalți jucători din industrie.

În 1988, reţeaua de magazine Zara depăşeşte graniţele şi ajunge în Porto, Portugalia, iar numele companiei este schimbat în Inditex. Până în 1990, Ortega reuşeşte să îşi lanseze magazinele în Statele Unite ale Americii şi în Franţa, iar apoi în Mexic, Belgia, Suedia sau Grecia. Sub umbrela Inditex a lansat noi mărci de îmbrăcăminte şi accesorii: Pull & Bear (1991), Massimo Dutti (1996), Bershka (1998), Stradivarius (1999), Oysho (2001), Zara Home şi Skhuaban. În prezent, Inditex este un imperiu al modei, cu magazine deschise în mai bine de 88 de ţări din întreaga lume, printre care și România.

Citește și Povestea lui Cornel Manaz: De la orfelinat, la conducerea unui business profitabil

Cheia succesului? O strategie pe care Amancio Ortega a respectat-o încă de la deschiderea primului magazin Zara, și anume: să ofere rapid produse la modă, dar la prețuri accesibile.

”Obiectivul companiei Zara este să democratizeze moda. În contrast cu ideea că moda este un privilegiu, noi oferim modă accesibilă, inspirată de gust, dorință și stilul de viață al bărbaților și femeilor moderne”, declara Amancio Ortega în 1999.

(Foto: commons.wikimedia.org)