Lipsa, dominanta psihologiei antreprenorului român

Deși România se plasează pe locul 48 din 189 de țări analizate în privinţa uşurinţei de a desfăşura afaceri, antreprenorii români susțin că se confruntă cu o multitudine de lipsuri: un mediu fiscal adecvat, o viziune a politicilor publice, resurse financiare și educație antreprenorială.

Conform EY Romania, lipsurile marchează psihologia antreprenorului român: lipsa predictibilității fiscale, lipsa resurselor umane calificate, lipsa de interes pentru antreprenori în cadrul administrației centrale și locale, lipsa de viziune a politicilor publice, lipsa incubatoarelor de afaceri, a resurselor financiare sau educației antreprenoriale.

De asemenea, birocrația îi preocupă în măsură foarte mare pe oamenii de afaceri români. La întrebarea cu răspuns deschis „care considerați că este cel mai important obstacol în începerea și dezvoltarea unei afaceri în România”, cei mai mulți antreprenori români au indicat aspecte de natură fiscală: impredictibilitatea reglementărilor, sistemul complicat de fiscalizare și reglementare și nivelul ridicat al taxelor.

Adjectivele „excesiv” și „stufos” apar în calificarea legislației fiscale românești, birocrației și a controalelor diverselor agenții și autorități, în timp ce alți antreprenori indică existența unei „legislații neatractive”. Toate aceste aspecte legate de birocrație sunt însumate de unii antreprenori respondenți sub un singur cuvânt: „statul”, în timp ce alții nu sunt mulțumiți de atitudinea autorităților fiscale, locale sau centrale față de contribuabili.

Deși nu este prima dată când aspectele legate de fiscalizare și birocrație sunt indicate de antreprenori ca probleme importante, antreprenorii nu percep în majoritatea lor îmbunătățiri în această arie în ultimul an.

Aproape jumătate dintre ei consideră că acest factor s-a deteriorat în ultimul an (49%). Trebuie însă adăugat că sunt mai puțini antreprenori care cred că aspectele legate de fiscalitate și legislație în general s-au deteriorat, față de ediția de anul trecut a studiului EY „Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului românesc”. 29% consideră că acest aspect nici nu s-a îmbunătățit, nici nu s-a deteriorat în România, în timp ce 20% cred că operează într-un mediu legislativ îmbunătățit.

Perspectiva Băncii Mondiale

Dacă luăm în calcul însă clasamentul realizat anual de Banca Mondială, „Doing Business 2015”, mediul legislativ s-a îmbunătățit în România pentru firmele mici și mijlocii. Țara noastră se plasează pe locul 48 din 189 de țări analizate în privinţa uşurinţei de a desfăşura afaceri în mediul privat, în urcare de pe locul 73 în 2014. Analiza este valabilă pentru cel mai mare oraș din fiecare țară analizată, respectiv București, pentru România.

Urcarea de 25 de locuri în clasamentul Băncii Mondiale este explicată prin modificările legislative și administrative din România, dar și prin schimbarea de metodologie în realizarea acestui top.

În ciuda urcării în topul Băncii Mondiale, antreprenorii indică pentru autorități nevoia stringentă de concentrare asupra sistemului fiscal pentru a ajuta la dezvoltarea antreprenoriatului din România prin măsuri ca reducerea costurilor administrative și de conformitate a companiilor cu reglementările în vigoare, simplificarea complexității legislației, mai ales pentru companiile mici, cu resurse reduse, și scăderea poverii fiscale, mai ales pentru start-up-uri.

Printre măsurile punctuale sugerate de antreprenori în domeniul fiscalității și birocrației se află:

• Colectarea fiscală mai bună

• Facilități fiscale pentru start-up-uri

• Cod fiscal care să nu se modifice timp de 5 ani

• Simplificarea contabilității pentru IMM-uri

• Reducerea numărului controalelor fiscale

• Adoptarea unei legi a antreprenoriatului

• Corelarea prevederilor dintre diversele acte normative

• Funcționarii din administrația de stat să fie sancționați în cazul obstrucționării activității antreprenorilor

• Un birou unic pentru înființarea firmelor, e-government

• Reducerea TVA-ului

(Foto: pixabay.com)