Carta Albă a IMM-urilor, 2015: 40% dintre întreprinzători consideră mediul din România ca fiind stânjenitor afacerilor

Percepţia întreprinzătorilor asupra mediului economic din România s-a înrăutăţit în 2015, însă a scăzut semnificativ numărul întreprinzătorilor care consideră mediul din România ca fiind stânjenitor afacerilor, potrivit unei analize cuprinsă în Carta Albă a IMM-urilor, ediţia 2015.

Pe 30 iunie a avut loc lansarea versiunii în limba română a „Cartei Albe a IMM-urilor din România 2015″, co-editată de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), în parteneriat cu Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri.

Potrivit Cartei Albe a IMM-urilor, numărul celor care consideră că mediul economic este favorabil afacerilor a scăzut de la 19,9% în 2014 la 14,1% în 2015. Înrăutăţirea percepţiei din acest an vine după ce, din 2010 până în 2014, numărul celor care apreciau mediul economic ca fiind favorabil a crescut de la 3,79% la aproape 20%.

Pe de altă parte, însă, a scăzut semnificativ numărul întreprinzătorilor care consideră mediul din România ca fiind stânjenitor afacerilor, de la peste 78% în 2010 la 40,5% în 2015. În acest sens, preşedintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu, a spus că numărul, funcţionalitatea şi performanţele IMM-urilor şi implicit performanţele economiei româneşti depind de calitatea mediului de afaceri.

„Faptul că în continuare în anul 2015 patru din zece întreprinzători afirmă că mediul este stânjenitor reprezintă un semnal serios de alarmă. Procentul este asemănător cu cel din anul 2014, cred că o uşoară creştere, dar nu semnificativă, iar faptul că avem numai 1 din 7 întreprinzători care apreciază că mediul de afaceri este favorizant iarăşi este foarte puţin. De ce? Pentru că asta ce înseamnă? Că numai 1 din 7 întreprinzători vor avea performanţe deosebite pentru că ei percep un mediu care ajută să dezvolte afacerea“, a explicat Nicolescu la lansarea din 30 iunie.

Planuri de viitor și dificultăți

Potrivit analizei citate, în următorii doi ani, aproape 54% din firme susţin că îşi vor menţine afacerile la dimensiunile actuale, şi doar 34% estimează extinderea moderată a afacerii. În acelaşi timp, 5% din cei chestionaţi intenţionează extinderea rapidă a businessului, iar peste 6% spun că vor închide sau vinde afacerea.

În privinţa finanţării, predomina, în continuare, autofinanţarea, fiind menționată de peste 82% dintre firme. La credite bancare au apelat mai puţin de 25% din firme, iar la leasing – sub 4%.

În topul dificultăţilor cu care se confruntă IMM-urile în 2015 se află scăderea cererii interne, aproape 60% dintre acestea menţionând acest aspect. În topul îngrijorărilor, scăderea cererii este urmată de birocraţie (55,2%) şi de fiscalitatea excesivă (54,47%).

Despre Carta Albă a IMM

Carta Albă a IMM-urilor a fost realizată de un colectiv de specialişti şi este cel de-al XIII-lea raport de cercetare privind situaţia IMM-urilor din România, fenomenul antreprenorial, performanţele şi problematica IMM-urilor, fiind un titlu de referinţă în literatura de specialitate, atât în România cât şi la nivelul Uniunii Europene.

În realizarea Cartei Albe a IMM-urilor din România, ediţia 2015 s-a avut în vedere, pe lângă problematica specifică IMM-urilor şi contextul economico-social naţional, şi prevederile Strategiei UE 2020, Programul UE de finanţare 2014-2020 şi a Small Business Act, principalele documente strategice ale UE care marchează major evoluţia IMM-urilor din Europa şi implicit din România, potrivit CNIPMMR.

De asemenea, utilitatea volumului rezidă în abordarea a cinci categorii de probleme majore: perceperea ultimelor evoluţii economico-sociale de către întreprinzătorii din România în anul 2015; reliefarea principalelor probleme cu care se confruntă IMM-urile în primăvara anului 2015; caracterizarea esenţializată a întreprinzătorilor din România, aşa cum se prezintă ei în perioada post criza economică; reliefarea unor caracteristici constructive şi funcţionale majore de natură managerială, comercială, financiară, inovaţională, umană, ale IMM-urilor din România global şi pe anumite tipologii (dimensionale, sectoriale, teritoriale, juridice etc.); conturarea unui set de priorităţi şi modalităţi strategice şi tactice privind relansarea sectorului de IMM-uri.

(Foto: CNIPMMR)