Angajații români consideră că 4 din 10 companii mari sunt corupte

Angajații din Europa de Est sunt foarte suspicioși atunci când vine vorba de transparența și corectitudinea companiilor mari, astfel că 63% dintre respondenţi unui studiu EY semnalează o corupţie generalizată în companii. În România, situația nu este așa sumbră: numai 39% dintre respondenţii din România consideră corupţia un fenomen generalizat.

“39% din respondenții din România consideră că practicile de dare și luare de mită sunt extinse în mediul de afaceri local. Cu toate că acest fapt este îngrijorător, dacă privim cu atenție, realizăm că în Estul Europei, percepția generală privind corupția este mai mare (63%), iar în țările cu o dezvoltare-rapidă aceasta atinge 61%. De asemenea, participanții la studiu sunt mai optimiști in ceea ce privește măsurile anti-corupție comparativ cu situația din ultimii doi ani”, a declarat Laura Lică-Banu, Senior Manager în cadrul EY România.

Citește și: Cum ar putea companiile să reducă riscurile de fraudă şi mită

Afacerile trebuie să se protejeze suficient de bine

Datele arată că în România companiile au început să lucreze la adoptarea unor programe de conformitate eficiente. În această privinţă, ne situăm pe o poziţie mai bună decât multe economii din Europa, precum Spania, Portugalia, Ungaria, Italia, Irlanda, Polonia, sau Austria. Acestea sunt concluziile ultimului raport privind fraudele, derulat de EY la nivel global. Astfel:

► 58% dintre participanții la studiu au menționat că au fost adoptate politici anticorupție de către companii sau că sunt conștienți de existența acestora;

► 50% dintre participanți consideră utile sesiunile de instruire anti-corupție;

► 52% spun că raportul transmis pe canalul de avertizare al companiilor este urmat de către o acțiune a managementului față de cel care a încălcat regulile anticorupție.

Citește și: Raport KPMG: Feriți-vă de calul troian: Fraudatorii se ascund la vedere

Rezultatele de la nivel global confirmă faptul că jucătorii din serviciile financiare au răspuns la presiunea intensă la care au fost supuși de către reglementatori, clienți și alte părți. Comparativ cu alte sectoare, acestea se concentrează mai mult pe acțiuni legate de conformitate și comportamentele etice ale personalului. Dar există încă lacune: există respondenți din sectorul serviciilor financiare care au indicat că afacerea lor nu are o politică anti-corupție sau un canal de avertizare. De asemenea, sunt manageri care nu acordă o atenție suficientă reglementărilor de combatere a spălării banilor, comerțului neautorizat sau vânzărilor neconforme.

Burcin Atakan, Director Executiv şi Liderul departamentului de investigare a fraudelor al EY România, a completat că “rezultatele obținute în cadrul EMEIA Fraud Survey 2015 pentru România au adus o nouă viziune în această perspectivă. Acțiunile proactive adoptate de către stat la nivel de reglementare din ultimii doi ani au fost apreciate de către jucătorii pe piață, fapt care semnalează că România se alătură ligii statelor cu reglementări puternice cu avantajele sale structurale.”

Sunt frauda și corupția opțiuni facile pentru dezvoltare?

În timp ce managementul poate fi tentat să își asume riscuri pentru a accelera creșterea pe termen scurt, studiul arată o corelație clară între companiile care sunt în creștere și aplicarea cu strictețe a regulilor de conformitate. Respondenții ale căror activități au cunoscut o creștere a veniturilor în ultimii doi ani sunt cel mai probabil capabili:

► să-şi evalueze standardele etice aplicabile de către companie ca fiind „foarte bune”;

► să aibă sau să cunoască politicile anti-mită / anti-corupție adoptate de companie;

► să observe care sunt operațiunile pe piață care îndeplinesc aceleași standarde etice.

Citește și: Cultura integrităţii la români și falimentul capitalului social: încrederea

“Mediul de afaceri din România se mișcă în direcția bună. Există un angajament mai serios din partea managementului companiilor pe linia comunicării politicilor anticorupție și a acordării unei atenții speciale riscului reputațional care le poate afecta afacerea. Răspunsurile arată o creștere a conștientizării companiilor asupra necesității de a adopta programe de conformitate anti-corupție și de a monitoriza conflictele de interes. Trebuie să continuăm să punem cărămizi pe această bază”, a spus Laura Lică-Banu.

Despre studiul EY

Studiul EY Fraud Survey, Fraud and corruption – the easy option for growth? identifică un risc mai mare al oportunităţilor de expansiune, generat de presiunea de a creşte veniturile afacerilor, dar şi de volatilitatea pieţei. Provocări precum instabilitatea geopolitică, volatilitatea preţurilor şi a cursurilor de schimb, dar şi nivelul sancţionatoriu împing companiile şi pe executivii lor către un comportament cu un grad înalt de risc.

Citește și: Furtul, cea mai comună formă de infracționalitate economică – sondaj

Sondajul global, care a chestionat 3.800 de angajaţi din companii de mari dimensiuni, inclusiv din România, a evidenţiat faptul că aproximativ 33% dintre respondenţi declară că managementul se află sub o presiune crescută de a se extinde pe pieţe riscante. Pe aceste pieţe, 61% dintre respondenţi semnalează o corupţie generalizată în companii, iar 37% declară că rezultatele financiare ale companiilor sunt deseori umflate.

(Foto: EY Romania)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •