În România, retailul tradițional are o rată de creștere peste media europeană

GfK a derulat un studiu – analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2015. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 32 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale, schimbările din retail datorate comerțului online. De asemenea, GfK oferă o prognoză asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2015. În continuare, prezentăm câteva dintre principalele concluzii ale studiului.

Citeşte şi Care sunt cei mai puternici retaileri din România

Puterea de cumpărare

Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2014 la nivelul țărilor membre UE analizate a fost de 15.360 euro anual. Creșterea este de aproximativ +2.5% față de 2013, mai mare decât cea înregistrată anul anterior. Cu toate acestea, o diferență semnificativă în ceea ce privește nivelul de prosperitate în Europa persistă. Dacă Norvegia are un venit pe cap de locuitor de 30.560 euro, în Bulgaria acesta este de 10 ori mai mic, situându-se la 3.097 euro.

Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2015

Creșterea comerțului online pune presiune asupra formatelor de retail tradițional în toată Europa. De aceea, GfK anticipează o creștere moderată pentru acestea din urmă, de 0.5 – 0.8% pentru țările UE, în 2015. Totuși, printre fruntași se numără din nou România (+5.1%), cu o creștere chiar mai mare decât cea de anul trecut și țările baltice (+4.0 – 5.0%). În 2014, situația retailului a început să se stabilizeze în statele din sudul Europei, puternic afectate de criza economică. Cu toate acestea, veniturile din retail vor suferi din nou un declin în Grecia. Pe baza datelor deținute până în prezent pentru 2015 și presupunând că Grecia nu părăsește Uniunea Monetară Europeană, GfK se așteaptă ca acest declin să fie modest (de aproximativ -0.1%).

Citeşte şi Vassilis Stavrou, noul manager general al Mega Image România

Ponderea cheltuielilor populației în retail în 2014

Această pondere a scăzut din nou în 2014 la nivelul țărilor membre UE; cota se află în prezent la aproape 31% (în 2013 a fost de 31.2%, iar în 2012 de 31.4%). Motivele pentru acest declin sunt legate de doi factori cu efecte contrare. Primul – scăderea costului țițeiului la mijlocul anului 2014 – a avut ca rezultat scăderea costurilor pentru energie și carburanți, iar al doilea, o tendință prezentă deja de mult timp – cheltuieli din ce în ce mai mari cu facturile de întreținere, cu sănătatea și petrecerea timpului liber. Acestea trei din urmă înseamnă mai puțini bani disponibili pentru consumul în retail, efectul de scurtă durată al scăderii prețului țițeiului nereușind să aducă mai mulți bani în buzunarele consumatorilor.

Profitabilitatea spațiilor comerciale

În multe țări, aceasta a reînceput să crească după întârzierea multor proiecte, cauzată de criza financiară. Printre cele 32 de țări analizate profitablitatea a crescut cu 0.6% până la 4.100 euro pe m². Luxemburg, Elveția și țările scandinave se găsesc în partea superioară a clasamentului, în vreme ce în țările din estul și sudul Europei întâlnim cele mai mici valori. Totuși, grație consolidării retailului tradițional în aceste state, profitabilitatea spațiilor comerciale a crescut și ea. Acest lucru este valabil în special pentru România, Bulgaria, Estonia, Lituania și Letonia.

Citeşte şi Lidl investeşte în abilităţile soft ale managerului de magazin și ale echipei sale de conducere

Schimbări datorate eCommerce-ului

Profitabilitatea spațiilor comerciale se află sub o mare presiune în Europa de Nord și de Sud, în mod particular în Germania, Franța și Marea Britanie. Principalul motiv este redirecționarea veniturilor consumatorilor către retailul online în cazul multor categorii de produse. Deși eCommerce-ul a câștigat mult teren în Europa de Est în ultimii ani, el nu are încă un impact major. Volumele tranzacționate pe Internet sunt încă mici. În contrast, în piețele mature cum este cea a Germaniei, segmente ca retailul de îmbrăcăminte nu se mai extind ca acum câțiva ani. În același timp, numărul centrelor comerciale în proiect sau în construcție sunt în scădere. Aceasta este deopotrivă cauza și efectul schimbărilor din aceste piețe.

„Economia Europei are de câștigat”, explică Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK. „Asistăm la o creștere a cererii interne îmbinată cu o competitivitate externă îmbunătățită, mai ales în câteva dintre țările slăbite de criză. Aceasta contribuie la o dezvoltare echilibrată și substanțială de care retailul european va profita. În mod evident, efectele vor varia însă de la țară la țară.”

Citeşte şi STUDIU. 34% dintre consumatori urmăresc brand-urile în social media

Despre studiu

Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri și puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu 2014 pentru monedele naționale în cauză (așa cum sunt ele raportate de către BCE).

(Foto: Jan Willem van Wessel, www.flickr.com)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •