Cel mai mult contează pasiunea

Cum reflectam COVID-19 in situatiile financiare?

Mă caracterizează curajul şi flerul, două trăsături absolut necesare pentru orice antreprenor, exigenţa şi respectul pentru profesie. Cred că, şi atunci când eram „angajat”, tot ca un antreprenor mă comportam. În general, consider că un bun angajat are o doză de antreprenoriat care îl face să se distingă într-o echipă de oameni. Și eu am insuflat acest spirit în interiorul agenţiei. Drept urmare, astăzi avem colegi care, la rândul lor, gândesc şi iau decizii ca nişte antreprenori şi care au şansa de a deveni antreprenori.

Pentru a-mi conduce oamenii şi afacerea, cel mai mult am învăţat din propriile mele greşeli. Mi-am asumat, de altfel, faptul că voi greşi, atunci când am devenit antreprenor. Cred că acesta este cel mai mare avantaj al antreprenoriatului: acceptarea greşelii şi a şansei de a învăţa din ea cum să devii mai bun. Dar, ca să fac lucrurile „ca la carte”, am urmat un MBA şi am căutat să aplic cât mai mult din cunoştinţele teoretice pe care le-am dobândit acolo. Şi am mai învăţat câte puţin din fiecare proiect pe care l-am făcut, pentru că într-o agenţie de PR ai imensa şansă de a întâlni nu doar oameni noi, ci şi domenii de o varietate uluitoare.

Chiar dacă am lansat agenţia în 2007, înainte să se declanşeze criza economică, şi astăzi aş face acelaşi lucru, cu siguranţă. PR-ul şi-a confirmat valoarea în aceşti cinci ani de criză, iar în 2013 pot spune că cererea pentru servicii de calitate este în creştere. Clienţii realizează din ce în ce mai acut că nevoia de reputaţie este esenţială pentru a conduce o afacere în vremuri atât de tulburi.

Dintre bani, curaj, apetit pentru risc, pasiune, oportunitatea de pe piaţă şi cunoştinţele de management, aş spune că cel mai mult contează pasiunea. Ea te ajută şi să găseşti banii, şi să îţi dozezi apetitul pentru risc, să intuieşti oportunităţile de pe piaţă şi să cauţi acele cunoştinţe de management care îţi permit să conservi şi să dezvolţi valoarea pe care o creezi ca antreprenor.

Din păcate, simt un grad mare de pesimism şi neîncredere în forţele proprii ale oamenilor cu care mă întâlnesc.
E un soi de blazare şi reflex pentru mediocritate, de neasumare a unor idealuri mari şi a unor idei care să producă schimbare. Nu cred că acestea vin în mod neapărat din mediul de business, ci din mediul politic. Ţara asta e atât de împărţită, încât nu ştiu cum şi cine ar putea să o aducă din nou în acelaşi proiect. României îi lipseşte un vis, căci, altfel, de creativitate şi imaginaţie nu ducem lipsă. Câteodată mă descurajează câtă energie risipeşte acest popor doar pentru a polemiza, a nega, a bănui sau a respinge fără argumente.

Cu toate acestea, aş încuraja şi pe alţii să ia decizia de a-şi deschide propriul business. Am făcut acest lucru ori de câte ori am avut ocazia şi pot spune că sunt câţiva oameni în jurul meu pe destinul cărora mi-am pus şi eu amprenta și care sunt astăzi antreprenori fericiţi şi recunoscuţi în industriile lor.

Eliza Rogalski este partener fondator al agenţiei Rogalski Damaschin Public Relations şi cea care i-a pus bazele în 2007. Celălalt partener al Elizei este Alina Damaschin. Cifra de afaceri a agenţiei este de aproximativ un milion de euro.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •