Howard Schultz este patronul celui mai mare lanț de cafenele din lume, Starbucks, și are o avere estimată la 2,2 miliarde de dolari. Deși viziunea sa este cea care a dus la popularitatea și formatul actual al brand-ului, ideile sale nu au fost acceptate de către Starbucks, la momentul în care acesta era angajat al companiei.
Miliardarul american a povestit, în cartea ”Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time”, despre viața sa de dinainte de a fi miliardar, despre dificultățile pe care le-a întâmpinat în carieră, dar și despre începuturile afaceri Starbucks. Un rezumat al cărții puteți găsi AICI.
Începuturile lui Schultz
Howard Schultz a copilărit în Brooklyn și este fiul unui şofer care livra scutece și care a rămas, ulterior, şomer. Schultz a obţinut o bursă sportivă de la Northen Michigan University şi a fost primul din familia lui care a absolvit o facultate. Însă, pentru a reuși să ducă la bun sfârșit studiile, patronul Starbucks s-a angajat pe un post de chelner, a donat sânge și s-a împrumutat.
Mai târziu, Schultz s-a mutat la New York şi a început să vândă electrocasnice și articole de menaj pentru compania suedeză Hammarplast. Unul dintre clienții companiei suedeze era și magazinul de cafea Starbucks. Datorită acestui fapt, în 1981, Jerry Baldwin, Zev Siegel și Gordon Bowker (fondatorii Starbucks) l-au cunoscut pe Howard Schultz, care s-a alăturat afacerii în anul 1982, ocupând funcția de director de retail și marketing.
Starbucks, retailer și bar
În 1983, Schultz a mers la Milano, pentru a participa la un târg internațional de produse de menaj. Aici, a intrat în contact cu atmosfera radiantă din cafenelele italiene. Schultz s-a gândit imediat că Starbucks poate nu numai să vândă boabe de cafea, ci poate fi și un loc unde oamenii se pot bucura de gustul unei cafele proaspete.
Întors în Seattle, Schultz le-a povestit fondatorilor Starbucks despre ideea sa, însă aceștia au refuzat propunerea, pe motiv că nu s-ar potrivi cu strategia afacerii: aceea de a vinde cafea, nu de a o prepara.
Schultz a demisionat de la Starbucks în 1985 și și-a deschis propria cafenea, după modelul celor italienești, în 1986. Cafeneaua se numea ”Il Giornale”, iar cafeaua pe care o servea era făcută din boabele de cafea vândute de cei de la Starbucks.
Doi ani mai târziu, în 1987, americanul a reuşit să cumpere Starbucks de la foştii săi şefi pentru suma de 3,8 milioane de dolari, scrie Inc.com.
Starbucks sub conducerea lui Schultz
Una dintre schimbările pe care le-a făcut Schultz a fost modul de instruire și tratare a angajaților. Afaceristul credea că, pentru a face oferi experiențe deosebite clienților, angajații trebuie să fie mulțumiți și, mai ales, mândri de beneficiile pe care le au în calitate de membri ai echipei Starbucks.
O altă schimbare a survenit în 1991, când Starbucks și-a organizat o echipă de arhitecți și designeri, astfel încât aspectul localurilor să fie unul unitar.
În prezent, lanţul de cafenele este format din peste 17.000 de cafenele și este prezent în 44 de state. Totodată, Starbucks înregistrează vânzări anuale de 15 miliarde de dolari. În cafenelele Starbucks se vând băuturi pe bază de cafea, espresso, precum și salate, sandwich-uri și Panini, paste, snack-uri și înghețată.
(Foto: Esparta Palma/www.flickr.com)