Trei mari ameninţări pentru o succesiune reuşită într-un business de familie

Mihai Anita: Trei mari ameninţări pentru o succesiune reuşită într-un business de familie

Viitoarea generație de lideri ai afacerilor de familie este bine pregătită, încrezătoare şi, dincolo de toate, dă dovadă de o mare ambiţie – atât în ceea ce-i priveşte pe lideri, cât şi pentru companiile lor. 88% dintre aceştia vor să facă ceva deosebit pentru companiile lor, nu doar să le facă mai mari şi mai puternice, dar şi să le lanseze pe plan internaţional, să le diversifice şi să le modernizeze.

Un nou raport al PwC – care a implicat intervievarea a 268 de viitori lideri ai afacerilor de familie din 31 de ţări din întreaga lume – arată că 60% dintre aceştia vor să extindă companiile lor pe noi pieţe geografice. Aceştia explorează noi idei, noi produse şi chiar noi modele de afaceri. În acelaşi timp, sondajul Great expectations: The next generation of family business leaders survey arată că viitoarea generaţie se confruntă cu mai multe provocări, atât din interiorul cât şi din afara companiei, precum şi în mediul de business.

PwC derulează sondajul Family Business Survey de peste 10 ani, iar în 2014 a lansat şi primul sondaj în rândul viitoarei generaţii de lideri de afaceri de familie. În cadrul sondajului, viitorii lideri au fost întrebaţi în legătură cu ambiţiile personale, planurile pentru viitorul companiilor lor şi provocarea unică de a fi „copiii şefilor”. Raporul a identificat trei mari ameninţări pentru o tranziţie reuşită către noua generaţie:

  • Obstacolul generaţional: actuala generaţie nu este întotdeauna încrezătoare în capacitatea copiilor lor de a prelua conducerea afacerii.
  • Obstacolul de credibilitate: viitoarea generaţie consideră că trebuie să facă eforturi mai mari decât alţii din cadrul firmei pentru a-şi dovedi competenţa.
  • Obstacolul de comunicare: Afacerile de familie trebuie să gestioneze atât relaţiile profesionale, cât şi cele personale, iar acest lucru poate să ducă şi la conflicte.

Generaţia viitoare este încrezătoare şi gata să-şi pună amprenta asupra companiei

După doi ani, imaginea s-a schimbat – iar în linii mari s-a schimbat în bine. Încrederea viitoarei generaţii de lideri de afaceri de familie a crescut, orizonturile acestora s-au lărgit, iar gradul lor de pregătire pentru poziţiile de conducere s-a îmbunătăţit. De exemplu, 70% dintre aceştia au lucrat în afara companiei de familie pentru a acumula experienţă şi pentru a depăşi deficitul de credibilitate înainte de a se alătura afacerii de familie. Respondenții au declarat că îşi doresc să îşi lase amprenta asupra companiilor lor, nu să fie implicaţi doar „cu numele” în acestea şi nu se sfiesc să apeleze la ajutor din afara organizaţiei pentru a-i ajuta să-şi atingă aceste scopuri. 69% dintre respondenţi au declarat că sunt dispuşi să aducă manageri din afara familiei pentru a ajuta la modernizarea şi profesionalizarea companiei.

„O altă tendinţă pe care am observat-o în interacţiunile noastre cu afacerile de familie este că mulţi dintre cei mai talentaţi viitori lideri ai afacerilor de familie au devenit mult mai selectivi în privinţa rolurilor pe care şi le asumă în cadrul companiei”, a declarat Mihai Aniţa, Partener, Liderul Echipei de servicii integrate pentru companiile antreprenoriale şi afacerile de familie, PwC România.