Creionul fermecat

Creionul fermecat

Am avut, la un moment dat, ocazia să particip la un exerciţiu de creativitate. Făceam parte dintr-un grup destul de numeros: 20-21 de oameni, din domenii diverse, cu experienţe şi vârste foarte diferite.

Ni s-a dat fiecăruia câte un creion şi ni s-a cerut ca, pe rând, să-i dăm creionului diferite nume şi întrebuinţări. Dacă primii doi-trei participanţi au fost avantajaţi, putând să menţioneze cele mai comune roluri ale creionului (instrument de desenat, indicator pe hartă, baghetă de dirijor etc.), pentru următorii, misiunea a devenit din ce în ce mai dificilă, solicitându-le din greu creativitatea. Aşa s-a ajuns ca, spre distracţia noastră copioasă, să vedem creionul pe post de scobitoare, antenă radio, frigăruie, ac de păr, baionetă sau arac pentru flori. Printre hohote, i-a venit rândul ultimului din grup. Se epuizaseră aproape toate posibilităţile. Ne uitam curioşi la el. Ce-ar fi putut să mai inventeze?! După vreo jumătate de minut de gândire, a desenat în jurul nostru un cerc virtual şi a spus: „Vă angajez pe toţi. Mi-a venit o idee de afacere”, şi a semnat cu creionul în aer actul de constituire.

Jocul de creativitate s-a încheiat aici. Vi l-am povestit pentru că văd o foarte bună legătură între acel exerciţiu şi antreprenoriat. Adesea, atunci când cineva se gândeşte să-şi facă un business, pleacă de la ceea ce ştie sau îi place să facă. Îi plac florile – pune de o florărie,se pricepe la calculatoare – înfiinţează o firmă de IT, e pasionat de călătorii – deschide o agenţie de turism etc. A fi antreprenor, însă, înseamnă mai mult decât cunoştinţe şi pasiune în domeniul respectiv. Este, practic, altceva, altă meserie. Sunt necesare alte abilităţi şi altă aşezare. Dincolo de a fi vizionar şi curajos, un întreprinzător trebuie să fie un bun gestionar al oamenilor şi resurselor, un bun vânzător de idei, produse ori servicii, un bun gospodar şi un generator de entuziasm.

Fără toate aceste atribute şi multe altele pe care n-am spaţiu să le enumăr aici, fiecare dintre noi rămâne doar un bun specialist pe felia lui. Ceea ce nu e deloc rău, doar că nu ne califică pentru pasul următor, al lansării în business pe cont propriu.

Spun asta, pentru că în piaţă sunt numeroase exemple de afaceri demarate doar pe baza a ceea ce întreprinzătorul se pricepe să facă şi care ori eşuează, ori înţepenesc în stadiul de firmă de apartament. Iarăşi, nu puţine sunt cazurile în care patronii de companii supravieţuitoare consimt să accepte că le-ar fi fost mult mai uşor dacă în bagajul de început ar fi avut şi altceva decât priceperea de specialist.

Revenind la povestea mea cu creionul fermecat, dintre noi toţi cei prezenţi în ea, doar ultimul a dovedit stofă de antreprenor. În vreme ce noi, arhitectul, profesorul, dirijorul sau soldatul, am văzut în creion un instrument pentru a realiza lucruri, el a văzut bani, afacere. Ceea ce înseamnă, cu adevărat, spirit antreprenorial.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •