Hazul de necaz eliberează frustrările

Umorul aduce bani, deoarece este factor motivator

Orice formă ar lua, umorul joacă un rol în afaceri, la fel ca toate celelalte comportamente care se transpun în business. Prima sa misiune ar fi aceea de a destinde, de a rupe concentrarea care, menţinută pe parcursul mai multor ore, duce la neproductivitate. Al doilea rol, la fel de important, este acela de a elibera frustrările, atunci când îmbracă forma aşa-zisului „haz de necaz”.

Da, umorul aduce bani, deoarece este factor motivator, dar şi de relaxare, de distanţare de problemă, de poziţionare a individului „up on the hill”, de unde vede mai bine în plan real, dar şi în perspectivă obiectivă lucrurile. Ca atare, pot apărea idei mai bune, metode mai bune, decizii mai bune, adică mai mulţi bani pentru business.

Cred că fiecare dintre noi avem multe exemple de situaţii în care umorul a generat bani. Să ne gândim, de pildă, la o negociere ajunsă într-un punct mort. Deodată, o glumă, un haz de necaz destinde situaţia şi ne readuce rozul în viaţă. Deal încheiat, acţionar fericit, business mai bogat!

Cu toate acestea. umorul trebuie folosit, ca şi alte mirodenii ale unui business de succes, în cantităţi bine cântărite. Prea mult umor creează impresia de neseriozitate, ceea ce generează efecte mai periculoase decât lipsa lui totală.

În companii, umorul nu este descris în Manualul angajatului. El rezidă în oamenii care lucrează în acele companii şi, în primul rând, în modul în care ei se manifestă informal. Iar angajaţii îl aduc în zona de business, cum spuneam, ca pe o mirodenie.

În general, în fiecare companie există „comici de serviciu”. Ei se recunosc uşor: sunt cei în jurul cărora gravitează toţi ceilalți, dar şi clienţii.

Companiile unde nu există umor sunt triste şi puţin inovatoare, cred eu. De aceea, consider că umorul trebuie încurajat atât ca factor de destresare, de motivare, de securitate în relaţiile de muncă, cât şi ca factor de eliberare de inhibiţii.

Autoironia este bună şi ea, în momentul în care vrei să-l faci pe clientul tău să-i pară rău că ţi-a dat un feedback negativ, de exemplu.

Poate vinde şi ea, depinde de actor. Personal, nu am câştigat un client doar făcându-l să râdă, ci mixând uşor elemente de umor şi zâmbet (acel „little extra”, cum îl numesc eu) în timpul discuţiilor.

(Foto: Aaron Newcomer, www.flickr.com)